Vrijwilligers

De Bibliotheek is een belangrijke ontmoetingsplek, waar iedereen zich thuis voelt. De Bibliotheek is van en voor iedereen en staat midden in de samenleving. Daarbij kunnen we niet zonder de hulp van onze vele vrijwilligers. Dankzij hen worden er kinderen voorgelezen, boeken uitgeleend, activiteiten georganiseerd, digitale vaardigheden verbeterd en wordt er taalhulp gegeven.

Zelf aan de slag als vrijwilliger?

Zoek jij zelf inspirerend en betekenisvol vrijwilligerswerk? Wij hebben regelmatig vacatures. Bekijk welk werk bij jou past.

Help mee om de Bibliotheek een gastvrije plek te maken

De Bibliotheek wil een gastvrije plek zijn voor iedereen. Daarvoor moet veel gebeuren, voor en achter de schermen. Zoals bezoekers helpen, ons aanbod aantrekkelijk neerzetten en helpen bij activiteiten. En ook technische klussen.

Bekijk onze vacatures in de Publieksservice

Help kinderen om meer taalvaardig te worden

Wil jij gezinnen leesplezier brengen en kinderen zo ondersteunen in hun taalontwikkeling? Dat kan bij de VoorleesExpress. Als voorlezer in een gezin. Of als coördinator, om voorlezers en gezinnen te begeleiden.

Bekijk onze vacatures bij de VoorleesExpress

Help volwassenen aan meer taal- of digi-vaardigheid

Vind jij het ook belangrijk dat iedereen mee kan doen in de maatschappij? En draag je daar als vrijwilliger graag een steentje aan bij? Dat kan bijvoorbeeld bij de Taalinloop en de cursus Klik & Tik.

Bekijk onze vacatures bij het Taalhuis

Hoe is het om vrijwilliger te zijn?

Bekijk de video's hieronder om van onze vrijwilligers te horen wat hun functie inhoudt en hoe zij hun werk in de Bibliotheek ervaren.

Gastvrouw

Wat houdt het in om gastvrouw te zijn? Wiwien en Wendy vertellen erover in deze video.

Voorleesvrijwilliger

Voorleesvrijwilliger Miriam vertelt enthousiast over haar functie als voorlezer in de Bibliotheek.

Taalvrijwilliger

Paul, Geertjan en Irene vertellen over hun ervaringen als taalvrijwilliger bij de Taalinloop.

Digi-vrijwilliger

Wat doet een digi-vrijwilliger precies in de Bibliotheek? Theo en Ton vertellen over hun functie en wat zij er zo leuk aan vinden.

Opruimvrijwilliger

Wat gebeurt er met een boek dat uitgeleend wordt en gereserveerd wordt door een volgende klant? Opruimervrijwilligers Rijna en Wies vertellen erover in deze video.