Let op: tijdens Goede Vrijdag (29 maart) sluiten onze vestigingen om 17:00 uur, op Tweede Paasdag (maandag 1 april) zijn alle vestigingen gesloten.

"Je bent lekker bezig en hebt eer van je werk"

Interview met Paula, opruimvrijwilliger in Vianen. Paula doet ook administratieve klussen.

Waarom doe je dit vrijwilligerswerk?

Dan heb ik een zinvolle invulling van mijn dag. En ik vind het gewoon heel erg leuk onder de mensen zijn. Het is mooi dat het niet moet, maar mag. Natuurlijk kom je altijd, maar die druk van dat je moet is er niet.

Hoe lang ben je al bij de Bibliotheek?

Al heel lang, van voor de eerste verbouwing.

Waarom heb je voor de Bibliotheek gekozen?

Ik was vrijwilliger in het museum en zat daar in het bestuur. Maar daar zat je de hele middag niks te doen en dat vond ik een beetje zonde van mijn tijd. Toen hoorde ik dat de Bibliotheek vrijwilligers zocht en ben ik hier terechtgekomen.

Wat vind je het leukst?

In het begin had je ook baliewerk, zoals boeken innemen. Maar het opruimen vind ik persoonlijk ook heel erg leuk om te doen. Je kan je eigen ding doen en als ik zie dat alles weer netjes staat, ben ik blij. En je hebt ook wel je contacten met de mensen, maar je hebt geen gezeur aan je hoofd…

Kan jij je een leven voorstellen zonder vrijwilligerswerk?

Nee nee. Al zei ik vroeger altijd: ik ga geen vrijwilligerswerk doen, omdat mijn vader er erg druk mee was. Maar ik woonde hier nog niet of ik zat al in de Jeugdraad van de kerk. Ik heb jarenlang bij de club het secretariaat gedaan en de bar en het krantje en museum. Achteraf denk ik: ik heb een leuke tijd gehad, want we gingen dan 3 weken op kamp.
Ook het vrijwilligerswerk in de Bibliotheek vind ik gewoon leuk. Je bent lekker bezig en nou je hebt eer van je werk. Je moet het wel steeds weer opnieuw doen. Er is altijd werk. Dan staat alles door elkaar en weet je waar je het voor doet. Als het weer netjes staat, dan ben ik blij.

Hoe lang denk je dat je dit blijft doen?

Zolang het nog mag en kan. Het is maar een paar uurtjes. En ik ben niet het type voor een damesclubje of zo. Dat is dus helemaal niks voor mij. En ik vind het nog steeds leuk!

Meer interviews met vrijwillligers