"Vooral kinderen helpen vind ik heerlijk"

Cisca is dit voorjaar begonnen als gastvrouw in Houten. Omdat de Bibliotheek half maart dicht ging, was inwerken wel lastig. Ook kwam het contact met bezoekers pas later. En dat, heeft ze nu gemerkt, is wel het allerleukste aan haar taak: vragen van bezoekers beantwoorden. Het liefst helpt ze kinderen op weg.

Lees het interview met gastvrouw Cisca

"Ik leer er zelf ook van"

Taalvrijwilliger Angela gaat elke dinsdagavond naar de Taalinloop om Maram te ontmoeten. Eerst hielp Angela haar in de voorbereiding op haar inburgeringsexamen. Inmiddels volgt Maram een MBO-opleiding en neemt ze haar huiswerk mee naar de Taalinloop. Ze doen ook altijd een taalspelletje en ze lachen wat af.

Lees het interview met taalvrijwilliger Angela

"Het gaat om veel meer dan alleen voorlezen"

Queenie werkt als coördinator én als voorlezer bij de VoorleesExpress. "Voorlezen is het belangrijkste. Maar je voert natuurlijk ook een gesprekje bij binnenkomst en bij het weggaan. Je probeert ouders bij het voorlezen te betrekken." De bedoeling is dat de ouders het voorlezen uiteindelijk overnemen.

Lees het interview met VoorleesExpress-vrijwilliger Queenie

"Ik hoop de 25 jaar vol te maken"

Tweeëntwintig jaar geleden begon Elly bij de Bibliotheek Vianen. Tegenwoordig neemt zij de opruimdienst op de maandagochtend voor haar rekening. "Wat ik zo leuk vind aan dit werk, is dat ik altijd boeken in mijn handen krijg, die ik anders niet zou oppakken. Vianen heeft zo’n uitgebreide collectie."

Lees het interview met opruimvrijwilliger Elly

"Als iemand blij weggaat, zijn wij ook blij"

De Digi-inloop in Leerdam, om de week op dinsdagmiddag, wordt vaak bemand door Diury van Uytrecht en Tom Fransen. "Soms komen mensen één keer, en zijn ze goed op weg geholpen. Anderen komen keer op keer terug, vaak ook met dezelfde vraag. Maar dat geeft niet. We helpen ze graag."

Lees het interview met digivrijwilligers Diury en Tom

"Door dit werk ontdek ik nieuwe boeken"

Miriam doet al vijftien jaar vrijwilligerswerk voor de Bibliotheek. Zij brengt boeken aan huis. Miriam brengt nu al een tijdje boeken bij een mevrouw van 97. Daarvóór heeft ze al op heel wat adressen boeken bezorgd. De bestellingen zijn heel verschillend en daardoor ontdekt ze steeds nieuwe boeken.

Lees het interview met vrijwilliger Miriam