"Ik vind het leuk werk en ik word er vrolijk van"

Interview met Miriam, voorleesvrijwilliger in IJsselstein

Waarom doe je dit vrijwilligerswerk?

Ik ben zelf gek van de bieb. Ik lees zelf graag, maar ik vind het ook leuk mijn kleindochter van 1,5 jaar voor te lezen. Het voorlezen begon vroeger al als we met vakantie gingen, dan las ik mijn kinderen voor in de auto. En nu eigenlijk nog steeds, maar dan voor mijn man! Bijvoorbeeld een kort verhaal van Youp van ’t Hek. En dan heb ik weleens gehad dat de tranen rolden over zijn wangen van het lachen!

Waarom ben je vrijwilliger bij de Bibliotheek?

Ik vind het leuk om vrijwilligerswerk te doen voor de Bibliotheek IJsselstein en doe dit al 15 jaar. Het is een mooie locatie en ben zelf IJsselsteinse. Ik doe dit vrijwilligerswerk naast mijn werk als invaller op het kinderdagverblijf. Ik ben er ingerold doordat ik van iemand de vraag kreeg “Goh zou jij dat ook willen doen?” Het werk past heel goed bij mijn invalwerk op het kinderdagverblijf. Elke laatste woensdag van de maand houd ik vrij voor de Bibliotheek.

Wat houden je werkzaamheden in?

We hebben een app groepje met zijn vijven, 'De voorleesgroep'. Hier houden we elkaar op de hoogte van knutselwerkjes tot aan de boeken om voor te lezen. Maar ook om mooie momenten met elkaar te delen. Samen bespreken wie wat doet. De een helpt met het wisselen van de platen in de vertelkast, de ander leest voor en weer een ander begeleidt het knutselen met de kinderen. Soms heb je weleens dat je niets met een boek hebt en dan bespreek je met de rest wie het wel kan voorlezen. Er is zeker ruimte om dat te bespreken met elkaar.

Ik vind boeken van ridders en draken erg leuk, omdat het erg spannend is om over te vertellen. En ik heb het idee dat je jongens hier ook goed bij kunt betrekken. In de zomervakantie lees ik vaker voor, maar dan in de Kloosterspeeltuin in IJsselstein. Dat vind ik ook erg leuk om te doen. Samen met mijn collega lezen we dan voor onder een mooie grote boom.

Wat betekent dit vrijwilligerswerk voor jou?

Ik vind het leuk werk en ik word er vrolijk van. Je hebt leuke contacten. Ik kan het iedereen aanraden als je van boeken houdt en van kinderen. Als ik het niet doe val ik niet in een gat hoor. Dat heb ik niet. Ik kan me wel voorstellen dat anderen dat misschien kunnen hebben, bijvoorbeeld als het werk stil ligt door Corona. Als ze meer personeel bij het kinderdagverblijf kunnen krijgen, dan zou ik zelfs meer vrijwilligerswerk willen doen in de Bibliotheek! Bijvoorbeeld het opruimen van boeken lijkt me erg leuk.

Wat vind je het leukst aan je vrijwilligerswerk?

Tijdens het voorlezen kun je leuke opmerkingen krijgen van kinderen. Ze zien dan iets wat je zelf nog niet is opgevallen, dat is erg leuk. Kinderen zijn heel creatief! Je leest voor aan de hand van het vertelkastje. Dit werkt heel goed om de kinderen mee te krijgen in het verhaal. Kinderen kijken dan ook echt met je mee en het maakt het verhaal net wat levendiger. Ook vind ik het erg leuk als een kind een hele leuke knutsel maakt. Bovendien is de sfeer in de Bibliotheek altijd goed.

Meer interviews met vrijwillligers