Zelfredzaamheid & participatie

Jaarverslag 2019

Om mee te kunnen doen in de samenleving zijn een aantal basisvaardigheden vereist, zoals lezen, schrijven, rekenen en werken met de computer. We zetten verschillende manieren in om deze basisvaardigheden te verbeteren. We bieden ondersteuning aan mensen met een hulpvraag, maar ook helpen we partners in het sociaal domein met het signaleren van laaggeletterdheid, zodat zij de juiste hulp kunnen bieden.

Laaggeletterdheid bespreekbaar maken is belangrijk, want het is geen geïsoleerd probleem, maar hangt juist samen met andere levensdomeinen. Door mensen te helpen aan de juiste vaardigheden, los je problemen niet incidenteel op, maar structureel.

"Ik hou van het Taalhuis, dus ik kom er graag voor terug"

De Sri Lankaanse Clara Sampayage vindt het heel belangrijk om te kunnen praten zoals de Nederlanders. Dankzij de Taalinloop en de vrijwilligers van het Taalhuis Vianen is haar dat aardig gelukt. Ze heeft leuke contacten opgedaan in het Taalhuis, die uitgegroeid zijn tot vriendschappen.

Lees hier het interview met Clara

Activiteiten

In alle vestigingen van Bibliotheek Lek & IJssel worden terugkerende activiteiten georganiseerd waarbij deelnemers onder bezielende leiding van geschoolde vrijwilligers kunnen werken aan hun basisvaardigheden.

Praattafel

In Houten begeleiden Mariëlle Blankestijn en Rita Gerritse de groep deelnemers die steeds groter wordt. Op vrijdagochtenden gaan ze aan de hand van verschillende thema’s met elkaar in gesprek. Door woorden op te schrijven en veel te herhalen, vergroten de deelnemers hun woordenschat en krijgen ze meer zelfvertrouwen om in het Nederlands te spreken.

Lees het interview met Mariëlle en Rita

Digi-inloop

De 74-jarige Suze Verweij is één van de vaste bezoekers van de digi-inloop in de Oase. Hoewel ze al een druk weekprogramma heeft, probeert ze iedere dinsdag even te gaan. "Het is er gezellig en ik leer er altijd iets!" Suze heeft de smaak te pakken. Ze kan nu niet alleen beter met een tablet overweg, maar heeft ook een smartphone aangeschaft, zodat ze met haar zoon in Nieuw-Zeeland kan whatsappen en videobellen.

Lees het interview met Suze

"Ze zijn heel dankbaar dat je het doet."

Marijke Verkerk is op maandagmiddag altijd in de Bibliotheek IJsselstein te vinden. Daar leest ze met anderstaligen op verschillende niveaus. “Vaak richten we ons op actuele dingen, zoals de krant.” Met een man uit Irak en een vrouw uit Hong Kong bespreekt ze bijvoorbeeld hoe de psychische gezondheidszorg in Nederland in elkaar zit. “Dat vind ik wel lastig, want ik ben ook niet van alle voorzieningen op de hoogte.” Toch is het fijn dat je helpt.

Week van de Alfabetisering

Van maandag 9 t/m zondag 15 september 2019 was de Week van de Alfabetisering.
Het thema was: DURF! Er is tenslotte veel durf voor nodig om op volwassen leeftijd aan de slag te gaan met beter leren lezen en schrijven. De Bibliotheek helpt daarbij.

Brievenwasserette

In de Week van de Alfabetisering richtte het Taalhuis haar eerste Brievenwasserette in. Een plek waar lastige brieven met hulp van schrijfcoaches en taalleerders worden omgezet in begrijpelijke taal. Want veel brieven van (overheids)organisaties zijn voor een groot deel van de bevolking moeilijk of niet leesbaar. En dat kan beter!

Lees meer over de Brievenwasserette

Gedichtenbundel 'Durf & Dromen'

Wethouder Tirtsa Kamstra nam in Vianen het eerste exemplaar van de gedichtenbundel ‘Durf & Dromen’ in ontvangst. Een unieke gedichtenbundel die gemaakt is door deelnemers van de Taalinloop. De bundel is in het kader van de Week van de Alfabetisering en op initiatief van de Bibliotheek Lek & IJssel samengesteld om aandacht te vragen voor laaggeletterdheid in Nederland.

Lees meer over de gedichtenbundel

Deskundigheidsbevordering

Door middel van trainingen ondersteunen we niet alleen onze eigen vrijwilligers maar ook professionals in verschillende organisaties. Juist onze collega's in het sociaal domein hebben baat bij trainingen op het gebied van laaggeletterdheid herkennen en eenvoudig communiceren. We bieden ze handvatten om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken en naar de juiste persoon door te verwijzen. Zo kunnen we elkaar helpen met het terugdringen van laaggeletterdheid in onze samenleving.

Mini-congres

Kennis en ervaringen bij elkaar brengen, gebeurde op het mini-congres, waar deelnemers uit allerlei organisaties, gemeenten, scholen, met elkaar in gesprek konden gaan over hoe zij laaggeletterdheid herkennen, en hoe ze ermee omgaan. Alleen door samen de krachten te bundelen en het probleem bespreekbaar te maken, kunnen we laaggeletterdheid structureel oplossen.

Lees meer over het Mini-congres

Scholing professionals

Voor professionals heeft het Taalhuis twee trainingen ontwikkeld die helpen bij het signaleren van laaggeletterdheid en het eenvoudig communiceren met deze doelgroep. Marian Hirdes en Mieke Ligtenberg van Sociaal Team Houten hebben zo'n training gevolgd. "Het belangrijkste is respect te tonen en te laten weten dat ze geholpen kunnen worden."

Lees het interview

Scholing taalvrijwilligers

Taalvrijwilligers vormen een belangrijke schakel in de preventie en aanpak van laaggeletterdheid. Om hen goed beslagen ten ijs te laten komen, bieden we ze de ‘Basistraining voor taalvrijwilligers’ aan. In vier dagdelen doen deze vrijwilligers kennis op over de doelgroep(en) en problematiek en oefenen zij met casussen uit de praktijk.

Lees meer over taalvrijwilligers

Jongste taalvrijwilliger

Anniek is met haar 15 jaar de jongste taalvrijwilliger. Zij koos de Bibliotheek om haar maatschappelijke stage te doen. Haar verplichte uren voor school zitten er al lang op, maar het vrijwilligerswerk voor het Taalhuis bevalt haar zo goed, dat ze is gebleven. "Het is gaaf om te zien dat mensen echt geholpen worden.”

Lees het interview met Anniek