Mini-congres taalvaardigheid

Gepubliceerd op: 26 april 2019 12:26

Op donderdag 21 maart organiseerde Bibliotheek Lek & IJssel een mini-congres over taalvaardigheid in de regio Lekstroom. Ruim 100 deelnemers uit de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik, Nieuwegein en Vijfheerenlanden kwamen samen om kennis en ervaring met elkaar te delen. Want alleen door goede samenwerking kunnen we ervoor zorgen dat iedereen mee kan doen.

Taalambassadeur

Het congres werd afgetrapt door een inspirerend verhaal van Taalambassadeur Irma van Leerdam, die vanuit haar eigen ervaringen kon vertellen over laaggeletterdheid. “Toen ik 11 jaar was, vroeg ik aan m’n ouders of ik óók een keer uit de Bijbel mocht voorlezen, net zoals mijn broers en zussen altijd deden. Dat mocht, dus ik begon te lezen, spellend, zoals ik altijd deed. Ik deed erg mijn best maar aan mijn ouders zag ik dat er blijkbaar iets mis was.” Door Irma haar doorzettingsvermogen en slimme manieren is het haar zelfs gelukt een hbo-diploma te behalen: “Ik heb met de blindenbibliotheek gebeld en gevraagd of ze mijn schoolboeken wilden inspreken. In eerste instantie wilden ze dat niet; ik was natuurlijk niet blind. Toen heb ik hen uitgelegd dat ik feitelijk wél een soort van blind ben voor geschreven taal. Uiteindelijk zijn ze overstag gegaan. Een vriendin corrigeerde daarnaast mijn werkstukken.”

Iedereen Taalsterk

In de daarop volgende paneldiscussie met Annemarie Doesburg (Manager Programma's bij Bibliotheek Lek & IJssel), Liesbeth Rodink (directeur CBS de Ark) en Herman Geerdes (wethouder in Houten) werd vanuit de politiek, het onderwijs en de maatschappij gekeken wat er binnen de gemeenten al goed gaat, en wat er nog beter kan gaan bij de lokale voorkoming en bestrijding van laaggeletterdheid. Daarna sprak Jozef Berragiy over interculturele communicatie. “Het is een vakgebied waar eigenlijk alle professionals mee te maken hebben.” Door middel van een oefening rond normen en waarden, liet Jozef zien dat je niet eens zo ver hoeft te reizen om cultuurverschillen te zien; reis van Amsterdam naar Urk en je hebt er al mee te maken.

Deelsessies

In de daarop volgende deelsessies kregen de deelnemers handvatten aangereikt om zelf aan de slag te gaan. Thema’s als signaleren en herkennen van laaggeletterdheid, eenvoudig communiceren en intercultureel vakmanschap, maar ook samenwerken met ouders, schuldenproblematiek en denken vanuit de doelgroep kwamen aan bod.

Meer weten over het congres? Bekijk hier het verslag en hier de foto’s. Of neem contact op met Sabrina Damen via sabrinadamen@bibliotheeklekijssel.nl

Foto's door Jelmer de Haas