Educatie & onderwijs

Jaarverslag 2019

Wij ondersteunen laagtaalvaardige ouders bij de taalopvoeding. En bieden het onderwijs en de voorschoolse educatie een compleet aanbod aan producten en diensten om de taalvaardigheid te vergroten en het leesplezier te bevorderen. In het basis- en voortgezet onderwijs zetten onze collega's zich in om bij te dragen aan betere informatievaardigheden.

Hier lees je wat wij op dit gebied doen. Welke successen wij hebben behaald in 2019. En wat er in onze verschillende vestigingen gebeurt. Ondersteund door verhalen van ouders, vrijwilligers, leerkrachten en samenwerkingspartners.

"Zijn Nederlands wordt steeds beter dankzij de VoorleesExpress."

Mahmoud van 5 jaar krijgt elke week bezoek van Elly. Elly is vrijwilliger bij de VoorleesExpress. Ze leest elke week voor aan Mahmoud, zijn zusje en zijn moeder. "Zijn Nederlands wordt steeds beter. En hij praat ook veel meer dan eerst." Aldus Elly.

Lees hier meer over de VoorleesExpress

Gezinsgerichte aanpak (0-4 jaar)

Ouders hebben een grote invloed op de taalontwikkeling en schoolprestaties van hun kind. Daarom staat de Gezinsgerichte Aanpak bij ons centraal. Op deze manier proberen wij als bibliotheek gezinnen met jonge kinderen al vroeg het belang van lezen en voorlezen mee te geven. Jong geleerd is tenslotte oud gedaan.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Taal & Tablets

In het najaar van 2019 zijn we in Vianen en Houten in samenwerking met 2 partners in de Voorschoolse Educatie gestart met het project Taal & Tablets. Ouders van kinderen in de leeftijd van 2-6 jaar krijgen vanuit dit project 20 weken lang een tablet te leen met daarop verschillende taal-apps, educatieve programma’s en digitale prentenboeken. Hiermee kunnen zij samen met hun kind thuis oefenen met taal.

In 5 themabijeenkomsten op de voorschool leren ouders hoe ze de tablet kunnen gebruiken om hun kind (digi)taalvaardiger te maken. Hierbij worden ook andere materialen gebruikt, zoals echte boeken, de Verteltas en (taal)spelletjes.

Moeder Chau heeft met veel plezier meegedaan: “Ik heb veel geleerd en mijn dochter ook. Zij praatte eigenlijk heel weinig, maar door de apps begint ze steeds meer woordjes te zeggen en daar ben ik heel blij mee.”

Zomerlezen

Tijdens de zomerperiode stagneert het voorlezen vaak en gaat de taalontwikkeling van kinderen achteruit. Om ouders van kinderen in de leeftijd van 2-4 jaar te stimuleren om ook in de vakantieperiode voor te blijven lezen en actief met taal aan de slag te blijven, zijn wij het project 'Zomerlezen' gestart.

Kinderen van de Voorschoolse Educatie kregen in juli een rugzak vol taal – en leesopdrachten. De ouders van de kinderen konden in juli en augustus samen met hun kinderen de verschillende opdrachten uitvoeren.

In totaal kregen 70 kinderen uit IJsselstein een vrolijke rugzak met opdrachten uitgereikt.

Leesbevordering & Mediawijsheid (4-18 jaar)

In het basis- en voortgezet onderwijs zetten onze collega's zich in om het lezen te bevorderen en de informatievaardigheden (het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie) en de mediawijsheid te vergroten. Dit doen we onder andere door gastlessen en workshops te geven op school voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Maar ook door leerlingen te ontvangen in onze vestigingen in Houten, Vianen en IJsselstein.

"Het niveau van lezen en de schoolresultaten hangen nauw samen."

Liesbeth van der Lecq, Lees- en Mediaconsulent bij de Bibliotheek Lek & IJssel vertelt over haar lezing tijdens een ouderavond bij basisschool Aventurijn in Houten. Meer dan 80 ouders en 20 leerkrachten luisterden naar haar inspirerende verhaal.

Lees hier het hele interview

Activiteiten buiten school

Schoolbezoeken aan de Bieb

Een belangrijk en groeiend onderdeel van de werkzaamheden van onze Media- en Leesconsulenten is het begeleiden van een groepsbezoek in de Bibliotheek. En met succes: want steeds meer basisscholen, peuterspeelzalen en klassen uit het voortgezet onderwijs weten de Bibliotheek te vinden.

Download de infographic met de resultaten (PDF)

Nationale Voorleeswedstrijd

Elk jaar organiseren wij vanuit de Bibliotheek de Nationale Voorleeswedstrijd. In 2019 deden 5 scholen uit Houten, 8 scholen uit IJsselstein en 7 scholen uit Vianen mee.

Kinderen uit groep 7 en 8 strijden in de Nationale Voorleeswedstrijd om de titlel van Voorleeskampioen. In totaal zijn er drie rondes: een lokale ronde per woonplaats, een regionale en een provinciale ronde. De winnaar van de provinciale ronde neemt deel aan de landelijke wedstrijd.

Dit deden wij ook in 2019:

Klik op de titel voor een voorbeeld.

• Mama & Papa Café

Elke 1e vrijdag van de maand in IJsselstein.

• BoekStart Pret

Elke 3e woensdag van de maand in Vianen.

• BoekStart Gouden Wikkel

Zomeractie ter promotie van het BoekStart lidmaatschap.

• Nationaal Voorleesontbijt

Politici lezen voor uit het Huis van Harry.

• Media Ukkie Dagen

Tips en informatie over mediagebruik bij kinderen.

• Week van de Opvoeding

Workshops en lezingen over opvoeden.

• Week van de Mediawijsheid

Bewust en veilig omgaan met digitale media.

• Dyslexietour

Informatie avond over dyslexie in Houten

• Verteltas

Een verteltas brengt het verhaal tot leven.