Jongste vrijwilliger van Houten

Gepubliceerd op: 26 april 2019 11:31

Anniek (15 jaar) heeft een bijzondere Maatschappelijke Stage gekozen. Elke maandagavond is zij in het Taalhuis in de Bibliotheek te vinden. Hier helpt zij mensen die de taal willen leren tijdens de Taalinloop.

Sinds een aantal maanden is het Taalhuis Houten een bijzondere vrijwilliger rijker: MaS-stagiaire Anniek. MaS stage staat voor Maatschappelijke Stage en is bedoeld om leerlingen van het voortgezet onderwijs een bijdrage te laten leveren aan de samenleving. In een 30 uur durende stage doen zij kennis op van vrijwilligerswerk en vrijwilligersorganisaties. Vaak gekozen stages zijn sportverenigingen, kinderboerderijen of de voedselbank. Anniek koos een andere plek voor haar MaS stage: de Bibliotheek!

Jongste vrijwilliger

Met haar 15 jaar is Anniek de jongste vrijwilliger van de Bibliotheek Houten. Anniek zit in de derde klas VWO (tweetalig atheneum) op het Cals College in Nieuwegein. Op school doet ze het goed, wat ze onder andere toekent aan haar perfectionisme. Dit ziet ze als haar kracht en zwakte in één. Een kracht omdat ze dat wat ze doet altijd goed zal doen en liefst nog beter. Het is een zwak punt zodra het gaat om overdragen van werk aan iemand anders. Zal die ander het wel goed doen, kan die ander het wel? Dat van zichzelf weten is dan weer een kracht.

MaS stageplek

Toen Anniek begin dit schooljaar op zoek moest naar een MaS stageplek, wist ze een aantal dingen zeker: ze wilde niet werken met ouderen en ze wilde geen uitwerpselen van dieren opruimen op de kinderboerderij. “Ik kom graag in de Bibliotheek, want ik lees graag en wil weten welke boeken er te vinden zijn. Dat ik juist in de Bibliotheek bij de Taalinloop mijn MaS stage mocht lopen, leek me geweldig.”

Ondertussen is Anniek al een aantal maanden op de maandagavond in de Bibliotheek te vinden bij de Taalinloop. Haar taak is het klaarzetten van tafels, stoelen, koffie en thee, het ontvangen van deelnemers en vrijwilligers en waar nodig bij te springen. Ze vindt haar werkzaamheden ontzettend leuk, want de vrijwilligers en deelnemers zijn fijne mensen. Anniek helpt graag mee met spraakoefeningen of rollenspellen, wat haar dichter bij de mensen brengt.

Verlegen?

Van zichzelf is Anniek wat verlegen, maar juist tijdens de Taalinloop leert ze juist contact leggen met anderen. Vooral contact leggen met anderstaligen is niet zo moeilijk als ze dacht. “Ik was vooral bang dat iemand de taal niet kent en wat dan? Ik vond het eng. Waar het me nu zo goed doet om van dichtbij te zien hoe het is. Tegenwoordig kom ik wel eens iemand tegen op straat en begroeten we elkaar. Het is zo gemakkelijk en maakt het zelfs gezelliger op straat, want je herkent elkaar.”

Het contact met mensen, deel uitmaken van een team enthousiaste en gemotiveerde mensen vindt Anniek geweldig. “Het zijn allemaal vrijwilligers die hun werk met plezier doen. Dat is zo anders dan wat ik op school gewend ben. Daar is altijd gezeur, hier is het gezellig en gemoedelijk,” legt Anniek uit. “Daarbij is het gaaf om te zien dat mensen echt geholpen worden. Het helpt deelnemers om betere kansen te krijgen.”

Van MaS-er naar taalvrijwilliger

Voor Anniek is deze MaS stage een enorme opsteker. “Ik had nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden!”, zegt Anniek enthousiast. “Inmiddels heb ik mijn verplichte uren gedaan en heb ik besloten te blijven als vrijwilliger zolang het lukt in combinatie met school.” Anniek sluit zelfs niet uit dat ze in de toekomst misschien wel taalvrijwilliger wordt. “Om te weten hoe dat in zijn werking gaat heb ik alvast de Basistraining voor Taalvrijwilligers gedaan!”

Ook je MaS bij de Bibliotheek Houten doen? Neem contact op met Nienke Rijkeboer via nienkerijkeboer@bibliotheeklekijssel.nl

Foto v.l.n.r. Nienke Rijkeboer en Anniek