Met een blij gezicht de deur uit

Gepubliceerd op: 11 juli 2019 11:03

Wekelijks zijn er diverse digi-inlopen. Hier kun je terecht met vragen over je laptop, tablet of smartphone en leer je zelfstandig werken met e-mail, internet of DigiD. Suze Verweij (74) is één van de vaste bezoekers van de inloop in de Oase.

Spreekuur voor digitale vragen
Bibliotheek Lek & IJssel en Stichting Pulse organiseren wekelijks diverse digi-inlopen. Hier kun je terecht met vragen over je laptop, tablet of smartphone en leer je zelfstandig werken met e-mail, internet of DigiD. Suze Verweij (74) is één van de vaste bezoekers van de inloop in de Oase. Hoewel ze een druk weekprogramma heeft met mantelzorgen, zwemmen, gymmen, zingen in een koor en allerlei sociale activiteiten, probeert ze iedere dinsdag even te gaan. “Het is er gezellig en ik leer er altijd iets!”

Tablet, laptop en smartphone
Suze heeft inmiddels de smaak te pakken. Ze zit aan haar keukentafel met een laptop, tablet en smartphone binnen handbereik. Al die apparaten werken net even anders en dat is niet altijd makkelijk. Daarom is het zo fijn dat Suze steeds opnieuw vragen kan stellen en op haar eigen tempo nieuwe dingen kan leren van betrokken en kundige vrijwilligers. Ze kwam hier terecht nadat ze met een tablet onder haar arm de bibliotheek binnenstapte om hulp te vragen met haar nieuwe aanschaf. “Die dames van de bibliotheek hebben me gelijk de goede kant op gestuurd, zo kwam ik bij de inloop. Eerst op vrijdag in de bibliotheek, later ook op dinsdag in de Oase. Dat was heel fijn.”

Aantekeningen maken
Inmiddels kan Suze niet alleen beter met haar tablet overweg, maar heeft ze ook een smartphone waarmee ze met haar zoon in Nieuw-Zeeland kan whatsappen en videobellen. Suze is enthousiast: “Er zitten zoveel mogelijkheden in dat kleine dingetje!”. Ook leert ze nog steeds nieuwe dingen op haar laptop. “Ik kan nu bijvoorbeeld e-mails van mijn koor lezen en via Skype bellen met mijn neef”. Tijdens iedere inloop maakt Suze aantekeningen. “Ik gooi de dingen nogal eens door elkaar, dat is mijn ongeduld. Dus ik moet het wel opschrijven. Dat zegt Chris (vrijwilliger, red) ook!”.

Ontmoeting
In de toekomst wil Suze graag nog meer leren over online bankieren. “Tsja, de jeugd leert het allemaal spelenderwijs, maar wij moeten er op onze oude dag nog voor naar school. Je moet wel bij de les blijven”, zegt ze lachend. Dat de inloop niet alleen leerzaam is, maar ook een plek is voor ontmoeting, maakt dit leren in ieder geval een stukje leuker. “Het is ook de gezelligheid. Je gaat met een blij gezicht de deur uit én je hebt weer wat geleerd!”.

Heb je ook digitale vragen?
Kom naar de digi-inloop op dinsdag van 14:00 tot 16:00, in de Oase, Benschopperweg 342
Of op vrijdag (in de even weken) van 10:00 tot 12:00 in de Bibliotheek, Overtoom 7.