Ontmoeting & verbinding

Jaarverslag 2019

Vroeger was de Bibliotheek vooral een plek om boeken te lezen en te lenen.
Nu gaat het meer om de mensen en zijn wij ook een ontmoetingsplek en een plek om mensen met elkaar te verbinden. Wij zijn er voor alle inwoners van de gemeenten waar wij gevestigd zijn. Van jong tot oud.

Samen met honderden vrijwilligers organiseren wij per jaar tientallen activiteiten voor uiteenlopende leeftijdsgroepen. Waar dat mogelijk is, zoeken wij daarbij samenwerking met lokale partners. Daarnaast worden onze vestigingen gebruikt als werk- en studieplek, voor inloopspreekuren en voor lezingen.
Lokale kunstenaars kunnen bij ons hun werk exposeren.

Zo worden wij steeds meer de huiskamer van de gemeente.
Een plek voor ontmoeting en verbinding.

"We hebben elkaar echt leren kennen"

De Leestafel van IJsselstein kent inmiddels een vaste club bezoekers. Aan de leestafel praten zij met elkaar over het nieuws, maar ook persoonlijke zaken komen op tafel. En door de jaren heen hebben zij veel zien veranderen in hun Bibliotheek.

Lees ons interview met de 'ochtendploeg'

Lokaal betrokken

In elke gemeente heeft de Bibliotheek een eigen gezicht. We sluiten aan bij de plaatselijke samenleving en werken samen met lokale partners. Dat zie je terug in onze vestigingen, onze collectie en de activiteiten die we plaatselijk organiseren.

In Houten

In Houten hebben we vol ingezet op de samenwerking met de 'medebewoners' van de gebouwen in Houten-Centrum en Schoneveld. Samen richten we ons op onze (kwetsbare) doelgroepen.

2019 in Houten

In Vianen

In 2019 werd Vianen onderdeel van de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Met een bijdrage uit het afscheidscadeau van de gemeente Vianen konden wij het Geheugenkabinet realiseren.

2019 in Vianen

In IJsselstein

In IJsselstein werken we samen met vele instellingen, organisaties en groepen. Zo dragen we bij aan lokale initiatieven en bereiken we mensen die (nog) niet naar de Bibliotheek komen.

2019 in IJsselstein

Regiobreed actief

In de loop van het jaar zijn er diverse landelijke campagnes en themaweken rondom thema's als leesbevordering, leesplezier, omgaan met digitale media en het voorkomen van laaggeletterdheid. Daarbij sluiten wij aan met activiteiten in onze hele regio.
Enkele voorbeelden:

Nationaal Voorleesontbijt

In het hele land starten de Nationale Voorleesdagen in januari met het Nationaal Voorleesontbijt. Voorlezen is belangrijk! Daarom maakten in elke gemeente plaatselijke VIP's tijd vrij om te komen voorlezen uit het Prentenboek van het Jaar.

Zing Nederlands met me

In de Week van de Alfabetisering wordt landelijk aandacht gevraagd voor laaggeletterdheid. Wij doen hieraan mee door verschillende taalactiviteiten te organiseren voor jong en oud. Bijvoorbeeld Zing Nederlands met me: gezellig, leerzaam en het verbindt taalleerders en mensen die van huis uit Nederlands spreken.

Escapegame

In de Kinderboekenweek organiseerden wij na sluitingstijd een Escapegame rond het thema reizen, waarbij kinderen vragen beantwoordden via een app. Deze app is ontwikkeld door jongeren van het Technasium van het Calscollege IJsselstein. Al spelende leerden de kinderen op een spannende manier de Bibliotheek en onze website gebruiken. En ze ontdekten boeiende verhalen.

"Onze opdracht is gelukt"

Techniek en boeken, hoe breng je die samen? Dat kan bijvoorbeeld met een app waarmee je een Escapegame speelt in de bieb. Technasium-stagiair Lukas Bergman is een van de makers. "Fijn om te zien dat die kinderen het leuk vonden, onze opdracht is gelukt. Je zag ze echt rennen, ze waren hartstikke fanatiek."