Houten

Jaarverslag 2019 | Ontmoeting & verbinding

In Houten hebben we in 2019 vol ingezet op de samenwerking met de 'medebewoners' van de gebouwen in Houten-Centrum en Schoneveld. In Houten-Centrum doen we dat in het Huis van Houten, een laagdrempelige ontmoetingsplek voor alle Houtenaren.
Samen werken we eraan om in de zomer en rond Kerst een gezamenlijk programma neer te zetten, gericht op onze (kwetsbare) doelgroepen.
Dit doen we niet alleen vóór, maar ook mét onze doelgroepen.

We organiseren onze activeiten voor, door én met iedereen.

— Joyce Hornikx, Coördinator Publieksservice Bibliotheek Houten

Koffieatelier

In onze vestiging Houten-Centrum is de koffieautomaat verdwenen. Koffie haal je nu bij het Koffieatelier, waar cliënten van Reinaerde werkervaring opdoen. In dit interview vertelt begeleider Kya de Ruiter over de voordelen van de samenwerking in het Huis van Houten.

Lees het interview met Kya

Voorleesfeesten

Samen met Christianne Maurer van het Houtens Muziek Collectief organiseerden we 3 Voorleesfeesten: interactieve voorleesmomenten met muziek voor jonge kinderen en hun ouders.  Doel is het bevorderen van (voor)lezen, leesplezier, de bekendheid van de bibliotheek bij nieuwe Nederlanders en het binden van de doelgroep aan de Bibliotheek. De Voorleesfeesten zijn populair; de beschikbare gratis kaartjes waren steeds binnen 1 dag 'uitverkocht'.

"Samen bereiken we een grotere doelgroep"

"Kinderen én (groot)ouders genieten enorm als een verhaal tot leven wordt geblazen met muziek", vertelt muziekdocente Christianne Maurer, "en ouders doen inspiratie op om zelf voor te lezen." Ze zet de samenwerking graag voort: "We bereiken samen een grote doelgroep die vaak moeilijk in aanraking komt met muziek en ook vaak met een taalachterstand start."

Lees hier het hele interview met Christianne

Zomerprogramma Huis van Houten

Samen met onze partners in het huis van Houten organiseerden we in de zomer een gevarieerd programma voor de thuisblijvers. Vanuit de Bibliotheek organiseerden we 3x ZOMERVOORLEZEN, goed bezocht ondanks de hitte. En het allereerste LIGCONCERT in Houten, met gitaarklanken uit Zuid-Amerika van Ludwig Rondón. Met 26 deelnemers was er geen plek meer vrij om te liggen.

Meer activiteiten in Houten in 2019

• Voorleesfeest Rupsje Nooitgenoeg

met voorleeskampioen Marijn Bakker

Het jubilerende prentenboek werd voorgelezen door Marijn Bakker, Houtens Voorleeskampioen. Er waren fruithapjes van het Koffieatelier en informatie over gezonde snacks door de GGD.

• Schitterend Schoneveld

Sfeervolle Kerstmiddag in Wijkcentrum Schoneveld

Op deze middag, die wij met onze partners in Schoneveld organiseerden, zagen ouders hoe gebaren een verhaal ondersteunen en ontdekte de jeugd dat je boeken ook kunt dóen.

• Verhalen in alle talen

in de Week van de Alfabetisering

'Native speakers' hebben voorgelezen in het Frans, Papiamento, Utregs, Arabisch, Tigrinya en Turks. Zo konden we anderstalige ouders en kinderen bekend maken met de Bibliotheek.

• Feestelijke borrel voor onze vrijwilligers

op de Dag van de vrijwilliger

We zijn er trots op dat de Bibliotheek midden in de Houtense samenleving staat en inspiratie biedt aan Houtenaren om zich daarvoor als vrijwilliger in te zetten. Bij de borrel waren ruim 60 vrijwilligers.