Vianen

Jaarverslag 2019 | Ontmoeting & verbinding

In 2019 werd Vianen onderdeel van de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Voor de Bibliotheek was het een overgangsjaar: de voormalige gemeente Vianen hoorde al bij ons werkgebied, per 1 januari 2020 kwamen Leerdam en Zederik daarbij.

Met een financiële bijdrage uit het afscheidscadeau van de gemeente Vianen, waarvoor de gemeente eind 2018 een verkiezing organiseerde, konden wij in 2019 het Geheugenkabinet realiseren in de Bibliotheek Vianen.

Geheugenkabinet

Wethouder Tirtsa Kamstra opende op 23 maart het Geheugenkabinet. Het Geheugenkabinet is de plek om alles te vinden en te vragen over het geheugen. Van leuke thema’s zoals het ‘fit houden’ van je geheugen tot serieuze onderwerpen zoals dementie en mantelzorg. Voor dit project ontvingen wij financiële bijdrage uit het afscheidscadeau van de gemeente Vianen.

BoekStart Pret

In juni 2019 zijn we gestart met BoekStart Pret, voor kinderen tot 4 jaar en hun ouders. Elke maand een ochtend samen zijn, zingen, spelen, bewegen en luisteren naar verhalen. Ouders ontdekken hoe leuk het is om samen met hun kind te lezen, te praten, spelletjes te doen en zo de taalontwikkeling van hun kind te bevorderen.

Bieb onder Water

Bij het Thema Waterjaar Vianen konden we in samenwerking met Vianen Promotie de tentoonstelling Bieb onder Water laten zien. Deze vertelt het verhaal van de oude Hollandse Waterlinie. De tentoonstelling werd feestelijke geopend met een verteltheater voor kinderen van 8-12 jaar, waarin verhalenverteller Eric Borias een spannend verhaal vertelde over de oorlog in 1672.

Meer activiteiten in Vianen in 2019

• Lezing 'De Rusluie'

door Nicole Harmsen

In samenwerking met Bruna Vianen. De Viaanse schrijfster vertelde over haar jongste boek, over Vriezenveners die in de 18e eeuw naar Sint Petersburg trokken.

• Spelen met letters

tijdens de Week van de Alfabetisering

Kinderen van 6-8 jaar luisterden naar verhalen uit de boeken van Meester Max en gingen daarna letters zoeken tussen de boeken, om daarmee zinnen te maken.

• Op reis naar fantasieland

3 activiteitenochtenden in de zomervakantie

De ochtenden begonnen met een versje dat zich afspeelt in een fantasieland. Samen met de kinderen gingen we ‘op vakantie’ naar dat land, met onder meer een voorleesverhaal en het maken van een ansichtkaart.

• Bezoek schrijver Harmen van Straaten

in de Kinderboekenweek

Aan de hand van zijn boek 'De geheimzinnige verdwijning van Toni Malloni' liet de schrijver de kinderen ervaren hoe je in je hoofd fantastische reizen kunt maken.