"Samen bereiken we een grotere doelgroep"

In dit interview vertelt Muziek-op-schoot-docente Christianne Maurer hoe Bibliotheek en Houtens Muziek Collectief samenwerken en elkaar versterken. Tijdens de Voorleesfeesten neemt zij ouders en kinderen mee in verhalen en muziek. Daarbij ontmoeten ouders elkaar en kunnen ze ervaringen delen.

Kun je je kort voorstellen?

Ik ben Christianne Maurer, ik geef pianoles en Muziek Op Schoot. Ik heb mijn opleiding genoten aan het Conservatorium in Utrecht en ben sinds 2000 verbonden aan het Houtens Muziek Collectief.

Hoe is de samenwerking ontstaan?

Het Houtens Muziek Collectief bestond in 2019 20 jaar en wilde dit lustrum graag met het publiek en partners vieren. Wij hebben eerder al samengewerkt met de Bibliotheek, dus het was logisch om de koppen weer bij elkaar te steken. We kwamen uit op de Voorleesfeesten. Want taal en muziek zijn zo sterk met elkaar verbonden. De Bibliotheek was voor mij een logische plek: er zijn zoveel mooie verhalen te vinden. Van prentenboek tot biografie, voor ieder wat wils.

Wat maakt de voorleesfeesten zo waardevol?

Als je zingt of muziek maakt, kun je de taal beter leren en je sluit makkelijk aan bij de belevingswereld van een kind. Kinderen én (groot)ouders genieten enorm als een verhaal tot leven wordt geblazen met muziek. Ook kunnen ze zelf ervaren hoe eenvoudig muziek maken is; met je handen al trommelend op de vloer boots je bijvoorbeeld al regen na.

Ouders doen inspiratie op om zelf voor te lezen. De Bibliotheek heeft een uitgebreide collectie, zelfs in andere talen. En een bibliotheeklidmaatschap is gratis voor kinderen tot 18 jaar! Daarnaast is het gewoon een gezellige ochtend; ouders ontmoeten andere ouders met kinderen van dezelfde leeftijd en kunnen ervaringen met elkaar delen. Dat schept een band.

Wat levert de samenwerking jou op?

Via de Bibliotheek bereik ik een andere doelgroep dan via de muzieklessen die ik geef bij het Houtens Muziek Collectief. Ouders waarvoor (betaalde) muziekles een te grote drempel is, kunnen via de voorleesfeesten ervaren hoe muziek taal verrijkt. Daarnaast draagt onze samenwerking bij aan de naamsbekendheid van het Houtens Muziek Collectief, omdat de Bibliotheek de promotie van dit evenement op zich neemt. En ik vind het gewoon hartstikke leuk om kinderen en ouders iets moois mee te geven.

Zie je toekomst in de samenwerking?

Wat mij betreft wel! We bereiken samen een grote doelgroep die vaak moeilijk in aanraking komt met muziek en ook vaak met een taalachterstand start. Zoals de deelnemers aan de VoorleesExpress, kinderen van laagtaalvaardige ouders of nieuwkomers. Omdat de voorleesfeesten gratis zijn is de drempel laag. En elke 2 maanden organiseren we weer een nieuw Voorleesfeest. Zo krijgen we ouders in beweging om vaker naar de Bibliotheek te komen.

Wat is het Houtens Muziek Collectief?

Het Houtens Muziek Collectief (HMC) is een vereniging die zorgt voor goede lesruimten, instrumenten en PR. De muziekdocenten zijn lid van deze vereniging. De docenten zijn allen zelfstandig ondernemer en hebben een zelfstandige lespraktijk onder de paraplu van het HMC. De cont(r)acten gaan rechtstreeks tussen leerling en docent. Lessen vinden plaats in Theater Aan de Slinger en Wijkcentrum/Cultuurhuis Schoneveld. Daarnaast geeft een aantal docenten ook les in eigen studio's.

Terug naar Jaarverslag 2019 | Ontmoeting & Verbinding | Houten