IJsselstein

Jaarverslag 2019 | Ontmoeting & verbinding

In IJsselstein werken we samen met vele instellingen, organisaties en groepen. Zo dragen we bij aan lokale initiatieven en onderwerpen die spelen in onze gemeente. En via dit netwerk bereiken we mensen die (nog) niet naar de Bibliotheek komen, waardoor er voor hen nieuwe deuren open gaan naar informatie en ontmoeting.

Zo zijn we vertegenwoordigd in de Werkgroep Dementievriendelijk IJsselstein, die onder meer de Maand van de Dementie organiseert. Op het gebied van Duurzaamheid werken we samen met Klimaatneutraal IJsselstein.

Maand van de Dementie

In de Bibliotheek waren twee goedbezochte activiteiten. Schrijver Toine Heijmans vertelde liefdevol over zijn vader, die leed aan dementie. De bezoekers luisterden geboeid en stelden soms hele persoonlijke vragen. Theater aan de Lijn speelde de voorstelling 'Waar ga je heen?', over een echtpaar dat te maken krijgt met dementie. Confronterend, breekbaar en herkenbaar.

Duurzaamheid

In 2019 hebben we onze relatie met Klimaatneutraal IJsselstein versterkt. We zijn regelmatig met elkaar in gesprek geweest, hebben gezamenlijk de Zero Waste-avond in november vormgegeven en zijn in december gestart met het Energieloket. Daar kunnen inwoners 2x per week terecht met hun vragen over energiebesparing in en rond het huis.

Voorlezen in de Speeltuin

Wij werken graag samen met Speeltuin Kloosterplantsoen, om meer kinderen kennis te laten maken met verhalen en (voor)lezen. In 2019 waren we voor het derde jaar betrokken bij de officiële opening van het speeltuinseizoen. Dit jaar was het thema Middeleeuwen. Maar liefst 140 kinderen zijn komen luisteren naar mooie verhalen.

Meer activiteiten in IJsselstein in 2019

• Voorleeslunch

op en rond de Dag van de Ouderen

We hebben bij 4 zorginstellingen in IJsselstein voorgelezen aan ouderen en mensen met dementie: bij Isselwaerde, bij ’t Boerenleven, in Mariënstein en in Ewoud.

• Zomerfestijn+

Voor IJsselsteinse 50-plussers

De Bibliotheek doet van harte mee aan het IJsselsteinse zomerprogramma voor 50-plussers. In de Bibliotheek was er een Pubquiz en vanuit Uit in IJsselstein 2 stadswandelingen.

• Zing Nederlands met me

in de Week van de Alfabetisering

De band Cristal Blue speelde Nederlandse liedjes, waarbij uit volle borst werd meegezongen en gedanst. Er ontstond spontaan een polonaise. Veel deelnemers hadden nog nooit zoiets meegemaakt.

• Bezoek Anna Woltz

tijdens de Kinderboekenweek

Dit bezoek van de schrijfster van het kinderboekenweekgeschenk organiseerden we samen met Boekhandel Logica. Anna Woltz kwam vertellen en voorlezen.