"Hoe meer je leest, hoe beter je wordt."

Liesbeth van der Lecq, Lees- en Mediaconsulent bij de Bibliotheek Lek & IJssel vertelt over haar lezing tijdens een ouderavond bij basisschool Aventurijn in Houten. Meer dan 80 ouders en 20 leerkrachten luisterden naar haar inspirerende verhaal.

Passie voor boeken en lezen

"Een paar keer per jaar worden we benaderd door scholen om een workshop te verzorgen tijdens een ouderavond of voor een studiedag voor leerkrachten. Dat is erg leuk om te doen. Want ik mag spreken over mijn passie: boeken en lezen.

De insteek van de ouderavond van basisschool Aventurijn in Houten was 'Meer lezen. Beter in taal.' Liesbeth gaf antwoord op vragen als: Wat is het doel van leesonderwijs? Welke soorten boeken zijn er en wat is de functie van een boek? Hoe kies je een boek? Wat kan ik als ouder doen? En wat kan ik als leerkracht doen om het lezen te bevorderen.

Ik voelde me af en toe net een cabaretier

Interactieve workshop

In eerste instantie zouden de ouders en leerkrachten in kleine groepjes gaan werken. Maar door het grote aantal aanmeldingen en een haperend digibord, moest Liesbeth improviseren. "Ik voelde me af en toe net een cabaretier", lacht Liesbeth. "De aandacht vasthouden in zo'n grote groep, dat vraagt wel wat van je. Gelukkig heb ik veel ervaring en kan ik snel schakelen. Maar het was een hele uitdaging om de ouders én de leerkrachten wat mee te geven. Want ik wilde de ouders inspireren om meer te gaan lezen met hun kind. En de leerkrachten wilde ik kennis laten maken met verschillende werkvormen voor in de klas. Maar volgens mij is dat helemaal goed gekomen."

Tips en inspiratie voor ouders en leerkrachten

Aan de hand van onder andere een Raadgedicht, de vijf vinger test en de Metrokaart Leesadvies nam Liesbeth de ouders en leerkrachten mee op een reis door boekenland. "Alle tips en informatie heb ik gebundeld in een Padlet, een online prikbord waar alle ideeën, tips en links samenkomen. Deze heb ik achteraf naar de deelnemers gestuurd. Het is een leuke inspiratiebron geworden voor ouders en leerkrachten."

Enthousiaste reacties

"Ik heb het belang van lezen en voorlezen weer even op de kaart mogen zetten. Het was fijn om te zien dat ouders enthousiast en met nieuwe ideeën weer naar huis gingen. En we hebben door deze workshop ook nog twee nieuwe boekpromotielessen in de klas mogen geven. Al met al was het dus een geslaagde avond." Aldus Liesbeth.

Ook een workshop bij jou op school?

Ben je enthousiast geworden over deze workshop? Wil je een boekpromotieles voor jouw klas boeken? Neem eens een kijkje in de webshop van onze afdeling Educatie. Hier vind je al onze producten en diensten voor bij jou op school.

Naar de webshop van Educatie

Terug naar Jaarverslag 2019 | Educatie & Onderwijs