Jaarverslag 2022

Het jaar 2022 was het eerste enigszins ‘normale’ jaar voor de Bibliotheek. Na de lange periode van sluitingen in de voorgaande jaren, is de Bibliotheek aangemerkt als essentiële dienstverlening en konden onze vestigingen weer volledig 'open' voor onze lokale samenleving. Bezoekers en deelnemers konden elkaar weer ontmoeten in de Bibliotheek en onze programmering kon weer worden hervat en verder worden uitgebreid. We laten je graag zien wat de hoogtepunten voor 2022 waren. Met achtergrondinformatie, interviews, feiten, details en sfeerimpressies. En niet te vergeten: de cijfers.

Inhoudsopgave

Ontmoeting & verbinding

De Bibliotheek is een plek waar alle inwoners van Houten, IJsselstein en Vijfheerenlanden kunnen werken en leren, elkaar kunnen ontmoeten en zichzelf kunnen ontwikkelen. Lees hier meer over de hoogtepunten in onze vestigingen in 2022.

Online Voorleesfeest met Tjibbe Veldkamp - De Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen (26 januari t/m 5 februari) is een landelijke campagne van CPNB waarin het voorlezen aan kinderen wordt gestimuleerd.

We organiseerden een groot online voorleesfeest met Tjibbe Veldkamp, de schrijver van het winnende prentenboek 'Maar eerst ontving ik een monster'. Kinderen van 4 t/m 6 jaar en ouders werden uitgenodigd om online te komen luisteren naar dit verhaal dat door de schrijver zelf werd voorgelezen.

Het doel van de Nationale Voorleesdagen is om ouders enthousiast te maken om voor te lezen en hen aan te moedigen (meer) voor te lezen aan hun kinderen. Van voorlezen worden kleintjes namelijk grote lezers.

Resultaten

• 354 kinderen kwamen online luisteren naar het winnende verhaal van Tjibbe Veldkamp

Open dagen

Op onze vier hoofdlocaties Leerdam, Vianen, Houten-Centrum en IJsselstein is er dit jaar een open dag georganiseerd. Het doel van de open dagen was om inwoners kennis te laten maken met het brede aanbod van de Bibliotheek, van voorleesactiviteiten voor kinderen tot cursussen en trainingen met taal en computer voor volwassenen. Bezoekers die nog geen lid waren, konden op de open dag gratis lid worden met een cadeau-abonnement van 6 maanden.

9 april - Open Dag Bibliotheek IJsselstein

• 650 bezoekers
  • 105 cadeau-abonnementen uitgegeven

11 juni - Open Dag Bibliotheek Houten-Centrum

• 806 bezoekers
  • 51 cadeau-abonnementen uitgegeven

25 juni - Open Dag Bibliotheek Vianen

• 636 bezoekers
  • 60 cadeau-abonnementen uitgegeven

5 november - Open Dag Bibliotheek Leerdam

• 602 bezoekers
  • 58 cadeau-abonnementen uitgegeven

BoekStart Voorleespret-activiteiten

Met voorlezen kun je niet vroeg genoeg beginnen. De Bibliotheek helpt ouders graag om dat te ontdekken en om er samen met hun kind van te genieten. Daarom organiseren we elke maand voorleesactiviteiten in onze vestigingen.

Waarom BoekStart Voorleespret?

BoekStart Voorleespret zijn voorleesactiviteiten speciaal voor (groot)ouders van jonge kinderen van 2 - 4 jaar, maar ook jongere kindjes zijn welkom. Het doel van BoekStart Voorleespret is om het voorleesplezier te bevorderen bij ouders van jonge kinderen.

Het succes van BoekStart VoorleesPret, dat is gestart in september 2021, is voortgezet in 2022.  Elke maand is er een ander thema en wordt er voorgelezen uit een prentenboek dat daarbij past. Er wordt ook aangesloten bij landelijke campagnes, zoals de Media Ukkie Dagen en de Kinderboekenweek. In juni was er een speciale editie van BoekStart Voorleespret waarbij een lokale dansschool werd uitgenodigd om samen met de kindjes te dansen.

Ook vond op 11 juni de landelijke BoekStartDag plaats. In onze vier hoofdvestigingen konden (groot)ouders met hun kindjes komen naar verschillende voorleesactiviteiten.

Resultaten 2022

• 45 BoekStart Voorleespret bijeenkomsten
  • bezoek van 457 (groot)ouders en 576 kinderen

Kinderboekenweek

De Kinderboekenweek (5 t/m 16 oktober) is een jaarlijks terugkerende campagne van CPNB gericht op kinderen van 6 t/m 12 jaar met als doel leesbevordering en leesplezier bij kinderen te stimuleren.

Ook wij deden dit jaar weer mee met de Kinderboekenweek door displays met boekentips in te richten in de Bibliotheekvestigingen en leuke (voorlees)activiteiten te organiseren in het thema Gi-Ga-Groen, zoals een reptielenshow, afvalvissen in de gracht, knutselen met afval, voorlezen en een theatervoorstelling op elke hoofdvestiging. Kinderen die (gratis) lid werden tijdens de week kregen een cadeautje.

Resultaten

• 324 kinderen hebben deelgenomen aan de programmering tijdens de Kinderboekenweek
  • 165 kinderen zijn gratis lid geworden

Bekijk hier het programmaboekje

Nederland Leest / Indische Avond IJsselstein

Een goed boek brengt gesprekken op gang en verbindt lezers met elkaar. In november leest heel Nederland daarom één boek: ‘Mevrouw mijn moeder’ van Yvonne Keuls. Volwassen
leden van de Bibliotheek en bezoekers die een bezoekerspas hebben, konden in de maand november het cadeauboek ophalen in hun Bibliotheek.

• 600 boeken cadeau gedaan in IJsselstein
  • 300 boeken cadeau gedaan in Houten
  • 1400 boeken cadeau gedaan in Vijfheerenlanden

Indische Avond
In de Bibliotheek IJsselstein werd er een leuke activiteit aan het boek gekoppeld. Leden die hun gratis exemplaar ophaalden, vonden in het boek een formulier met prijsvragen over het boek die zij alleen konden beantwoorden als ze het boek daadwerkelijk hadden gelezen. Leden werden op deze manier aangemoedigd het boek te lezen en dieper na te denken over de thematiek door de vragen te beantwoorden. Zij werden uitgenodigd voor de boekbespreking én prijsuitreiking op 8 december tijdens de Indische Avond in de Bibliotheek IJsselstein.

De Indische avond werd lovend ontvangen. Het gelezen boek werd besproken met elkaar onder het genot van Indische hapjes (verzorgd door Famie - de Indische keuken), geheel in thema van het boek.

Week van de Vrijwilliger

De Bibliotheek is van en voor iedereen en staat midden in de samenleving. Daarbij kunnen we niet zonder de hulp van onze vele vrijwilligers. Dankzij hen worden er kinderen voorgelezen, boeken uitgeleend, activiteiten georganiseerd, digitale vaardigheden verbeterd en wordt er taalhulp gegeven.

Om onze dankbaarheid te uiten naar alle vrijwilligers hebben we in 2020 de 'Week van de Vrijwilliger' in het leven geroepen. Deze week is traditiegetrouw de week waarin de Dag van de Vrijwilliger (7 december) plaatsvindt. In deze week, van 5 t/m 9 december 2022, werden onze vrijwilligers extra in het zonnetje gezet en bedankt voor hun inzet.

In de bibliotheekvestigngen werd een borrel (Houten, IJsselstein, Vianen, Ameide, Lexmond), lunch (Leerdam) en hightea (Meerkerk) georganiseerd waarbij vrijwilligers elkaar ontmoetten en een speciaal samengesteld geschenk konden ophalen.

Daarnaast zijn vrijwilligers van verschillende functies geïnterviewd en zijn zij gefilmd tijdens hun werk. Enerzijds om vrijwilligers een podium te geven, anderzijds om een beeld te kunnen geven van hoe waardevol en belangrijk hun werk is.

• 390 pakketten uitgedeeld aan vrijwilligers
  • Positieve reacties van vrijwilligers

Bekijk de filmpjes van onze vrijwilligers

Zelfredzaamheid & participatie

Leren lezen, schrijven en werken met de computer zijn van belang zijn om goed mee te kunnen doen in de maatschappij. Met behulp van trainingen en cursussen zet de Bibliotheek zich in om deze basisvaardigheden bij deelnemers te verbeteren. Lees hier meer over onze successen in 2022.

Project Taalmaatjes van start

In de gemeenten Houten en Vijfheerenlanden is in januari gestart met een nieuw project: taalmaatjes. Het Taalmaatjesproject is een vorm van taalcoaching waarbij een taalvrijwilliger en deelnemer 25 weken lang wekelijks afspreken om één-op-één te oefenen met taal.

Het taalmaatjesproject is vooral gericht op de doelgroep NT1-/NT2-ouders met een taalniveau onder B1. De vrijwilliger (het maatje) werd gekoppeld aan de deelnemer en samen spraken zij samen af waar en wanneer zij elkaar wekelijks zien. Deze flexibiliteit zorgde ervoor dat laagtaalvaardige ouders die normaal niet naar de taalinlopen/ taalcafés konden komen nu toch geholpen konden worden bij het verbeteren van hun taal.

• 49 duo's gekoppeld en gestart

Open Leer Centrum

Het Open Leer Centrum (OLC) is een speciaal traject
voor een kleine groep kwetsbare taalleerders die niet (meer) inburgeringsplichtig zijn. Zij gaan 20 weken aan de slag met (verder) alfabetiseren en spreekvaardigheid. Het OLC wordt geleid door een ervaren alfa-docent, met ondersteuning van meerdere vrijwilligers.

Het doel is om mensen over de drempel te helpen om verder aan de slag te gaan met de taal, door hen zelfvertrouwen, een goede basis en plezier in leren te geven. Als die basis is gelegd, kunnen en durven mensen zich verder te ontwikkelen. Na de 20 weken stromen deelnemers door naar formeel taalaanbod van de taalaanbieder in de betreffende gemeente.

Resultaten

• 4 groepen gestart (Leerdam, IJsselstein, Vianen en Houten)
  • 37 deelnemers geholpen zelfredzamer en taalvaardiger te worden

Deelnemer OLC: “Ik durf nu zonder mijn zoon naar de huisarts! We hebben de gesprekken geoefend in de klas.”

5-jarig bestaan Taalhuis IJsselstein en Taalhuis Houten

Het Taalhuis is er voor iedereen die de Nederlandse taal (beter) wil leren en voor iedereen die handiger wil worden met de computer, internet en de digitale overheid. Het Taalhuis IJsselstein is officieel geopend op 7 februari 2017 en het Taalhuis Houten op 7 september 2017. De taalhuizen zijn een initiatief van de Bibliotheek Lek & IJssel in samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven en worden gefinancierd door de gemeentes IJsselstein en Houten.

Dit jaar bestonden beide Taalhuizen vijf jaar. In die vijf jaar zijn veel deelnemers op weg geholpen bij het (beter) leren van de Nederlandse taal en het gebruiken van de computer. Op de dag van het lustrum werd deze mijlpaal gevierd met een opening door de wethouder met taart en deelnemers/vrijwilligers van het Taalhuis, gevolgd door een Taalwandeling, zowel in IJsselstein (op 7 februari) als in Houten (op 7 september).

Lees het artikel over Taalhuis Houten

Lees het artikel over Taalhuis IJsselstein

Opening Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de Bibliotheek Houten-Centrum

Tegenwoordig kun je van alles regelen via internet. Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig. Om hen te helpen krijgen steeds meer Bibliotheken een Informatiepunt Digitale Overheid waar zij terecht kunnen met hun vragen.

Op dinsdag 11 oktober openden we een IDO in de Bibliotheek Houten-Centrum. Dit is ons tweede IDO. Vianen en Leerdam zullen volgen in 2023.

IDO IJsselstein 1 jaar

10 juni vierden we in IJsselstein het 1-jarig bestaan van het Informatiepunt Digitale Overheid. In die tijd wisten steeds meer IJsselsteiners het informatiepunt te vinden en werden zij geholpen met al hun vragen over de digitale overheid.

Resultaten

• 894 bezoekers van het IDO in Houten en IJsselstein op weg geholpen met hun vragen

Proefdagen - wervingscampagne vrijwilligers

In september zijn we specifiek voor de Taalhuizen Leerdam en IJsselstein een wervingscampagne vrijwilligers gestart. Voor verschillende activiteiten (taal én digitaal) werden er namelijk meerdere vrijwilligers gezocht.

Op donderdag 13 september is er in de Bibliotheek Leerdam een proefmiddag en in de Bibliotheek IJsselstein een proefavond georganiseerd om de nieuwe vrijwilligers te werven.

Bezoekers die interesse hadden in een van de vrijwilligersfuncties waren welkom en konden figuurlijk komen proeven van de verschillende activiteiten die de Bibliotheek organiseert op het gebied van basisvaardigheden. Huidige vrijwilligers stonden klaar om te laten zien wat hun taken zijn tijdens bijvoorbeeld de Digi-inloop, het Taalcafé en de Taalinloop. Daarnaast was er allerlei lekkers om ook letterlijk te kunnen proeven.

• 9 aanmeldingen als vrijwilliger in IJsselstein
  • 7 aanmeldingen als vrijwilliger in Leerdam

Certificering Taalhuis

In december hebben onze Taalhuizen in Vianen, Leerdam, Houten en IJsselstein (onderdeel van Taalhuis Lekstroom) een officieel kwaliteitscertificaat ontvangen van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Hiermee voldoen de Taalhuizen aan belangrijke kwaliteitsnormen. Deze certificering is ook voor alle partners die verbonden zijn aan het Taalhuis.

Het Taalhuis is op verschillende normen beoordeeld. De algemene conclusie van de auditoren is:
“Het Taalhuis heeft een regionale functie en heeft daardoor te maken met vijf gemeenten en veel stakeholders. Ondanks deze complexiteit is het Taalhuis goed georganiseerd en worden de taken goed uitgevoerd”.

Projectleider Juia Kleinrensink:
"Op bijna alle normen scoren we boven het landelijk gemiddelde. Op twee normen scoren we het maximale aantal punten, namelijk op producten en op mensen. We zijn daar heel trots op, omdat het aantoont dat het aanbod dat wij hebben voor deelnemers goed is en de mensen die meewerken aan het Taalhuis (medewerkers en vrijwilligers) hun werk heel goed doen. Uiteindelijk is dat toch de kern van het werk: de inwoners van onze gemeenten goed helpen met basisvaardigheden."

Educatie jeugd & onderwijs

De Bibliotheek zet zich in om de taalvaardigheid van kinderen van 0 tot 12 jaar te vergroten en het leesplezier te bevorderen. Aan de hand van een Gezinsgerichte Aanpak, zorgen wij voor een stimulerende taal- en leesontwikkeling en vergroten daarmee de maatschappelijke kansen van kinderen.

Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd is een spannende leesbevorderingscampagne voor leerlingen in groep 7 en 8. Ook in onze regio deden veel scholen mee met deze 39e editie.

Elke deelnemende school heeft een schoolkampioen gekozen. In februari zijn deze kampioenen online tegen elkaar uitgekomen, in elk van de 3 gemeenten in ons werkgebied. Per gemeente zijn 2 winnaars gekozen. Deze zes winnaars streden tegen elkaar in de regiofinale in Vianen op 22 maart en Laura Schalkwijk bleek de beste voorlezer en won de regionale wedstrijd!

• 7 deelnemende scholen in Houten
  • 16 deelnemende scholen in Vijfheerenlanden
  • 10 deelnemende scholen in IJsselstein

VoorleesExpress

Met de VoorleesExpress verbinden wij in Vijfheerenlanden, Houten en IJsselstein vrijwillige voorlezers aan kinderen (2 tot 8 jaar) en ouders die een taalsteuntje in de rug kunnen gebruiken. 20 weken lang komt een vaste, getrainde voorlezer bij hen thuis om het voorleesritueel te introduceren en taalspelletjes te doen.

100 boeken gedoneerd via Bruna
Inwoners van Houten doneerden voor het derde jaar op rij samen met Bruna, via de actie 'Geef een prentenboek', wel 100 boeken aan de VoorleesExpress! Zo kan elk gezin het voorleestraject goed beginnen met een mooi boek.

• 61 gezinnen hebben deelgenomen aan een voorleestraject
  • 74 kinderen werden 20 weken lang voorgelezen
  • 63 vrijwilligers waren hierbij betrokken

Meer over de VoorleesExpress

Taal & Tablets verder uitgerold

Met Taal & Tablets stimuleren we ouders op een laagdrempelige manier samen met hun kind taal- en digitale vaardigheden te ontwikkelen. Met fysieke bijeenkomsten op school en in de Bibliotheek, gecombineerd met een educatief programma voor thuis, helpen wij laaggeletterdheid tegen te gaan.

Dit jaar hebben we het project Taal & Tablets verder uitgerold en aangeboden in onze verschillende gemeentes.

• 6 trajecten Taal & Tablets aangeboden
  • 40 gezinnen hebben in totaal meegedaan
  • Gemiddelde cijfer dat ouders geven is een 9

Ouders geven aan dat ze het project als heel zinvol ervaren voor hun kinderen.

Deelnemer Rutha: “Mijn kind heeft veel nieuwe woorden en letters geleerd met het spel Marbotic. Ik heb zelf ook veel nieuwe woorden geleerd. Ik heb ook geleerd dat 15 minuten voorlezen genoeg is voor kinderen. Dit project is zo goed, ik geef het een 10!"

Meer over Taal & Tablets

Zomerlezen met Bip

Na een geslaagde editie in 2021 zorgde ons leesmonster Bip ook dit jaar met een stempelactie en vrolijke activiteiten in de Bibliotheek ervoor dat kinderen t/m 8 jaar ook in de zomervakantie plezier hebben met lezen en luisteren naar verhalen.

Bip-boekje met stempelkaart
De Bip-boekjes werden uitgedeeld op kinderdagverblijven en scholen. Kinderen t/m 8 jaar die geen boekje hadden gekregen, konden het ophalen in de Bibliotheek. In het boekje staan leuke opdrachtjes en een stempelkaart. Daarop sparen de kinderen voor een prentenboek, door het lenen van boeken en het meedoen aan activiteiten.

Activiteiten
Elke woensdag in de zomervakantie konden de kinderen in iedere vestiging van de Bibliotheek of in Speeltuin Kloosterplantsoen in IJsselstein luisteren naar verhalen en leuke dingen doen.

Resultaten
De activiteiten werden over het algemeen goed tot zeer goed bezocht. De activiteit werd steeds gelinkt aan Bip en Zomer. Ouders en kinderen waren erg enthousiast en zag je ook regelmatig terugkeren!

• 882 kinderen hebben meegedaan aan dit project

Download het Bip-boekje (PDF)

Cijfers & resultaten 2022

Keurmerk 'Vrijwillige Inzet Goed Geregeld'

Als organisatie met bijna 400 vrijwilligers vinden wij het belangrijk dat wij structureel werken aan een goed vrijwilligersbeleid en dit ook kunnen laten zien aan de buitenwereld. Daarom gingen wij het traject in om het NOV-keurmerk 'Vrijwillige Inzet Goed Geregeld' te behalen.

Sandra Dhondt, projectleider: "We haalden daarom het afgelopen jaar diepgaande input op bij vrijwilligers en gingen met hen in gesprek over wat er goed gaat bij Lek & IJssel maar vooral ook wat er beter kan. Zo onderzochten we of ons vrijwilligersbeleid, onze procedures en werkwijzen voldoende op orde zijn om vrijwilligers met plezier aan de slag te laten zijn bij ons."

Op woensdag 14 september 2022 hebben wij het verlossende woord ontvangen en het NOV-keurmerk 'Vrijwillige Inzet Goed Geregeld' behaald. De komende vier jaar mogen wij het keurmerk dragen.