“Ik hoop de 25 jaar vol te maken”

Interview met opruimvrijwilliger Elly

Tweeëntwintig jaar geleden begon Elly van Ballegoy-Verweij (71) bij de Bibliotheek Vianen. In het begin bestond het vrijwilligerswerk voor de bibliotheek uit meer dan alleen opruimen. Tegenwoordig neemt Elly de opruimdienst op de maandagochtend voor haar rekening. “Ik ruim altijd de boeken van het weekend op. Soms is er heel veel ingeleverd. Andere keren valt het mee.”

Boeken die via de inleverbrievenbus binnenkomen, moeten eerst op categorie gezet worden: peuters, jeugd, romans, fictie, enzovoort. Boeken die tijdens openingstijden worden ingeleverd, worden al bij de juiste categorie in de inleverkast gezet. Samen met een vaste collega-vrijwilliger zet Elly vervolgens alle boeken weer terug in de bibliotheek. “Ik zeg heel vaak het alfabet voor mezelf op.”

Wat ik zo leuk vind aan dit werk, is dat ik altijd boeken in mijn handen krijg, die ik anders niet zou oppakken. Vianen heeft zo’n uitgebreide collectie. De allernieuwste boeken, de sprinters, die komen vaak voorbij. Soms lees ik een titel op een kaft en dan denk ik ‘goh daar heb ik nog nooit van gehoord.’ Niet dat ik zoiets dan meteen mee naar huis neem, hoor. Ik lees het liefst luchtige boeken, geen detectives.

Er blijven wel eens briefjes in boeken achter. Maar een bijzondere liefdesbrief heeft Elly nog niet gevonden. “Het zijn vaak aantekeningen. Of complete boekuittreksels van de jeugd.”

De tijden zijn wel veranderd, sommige taken worden niet of nauwelijks meer gedaan. “Als boeken vroeger helemaal uit elkaar lagen, dan gingen wij ze nog plakken. Tegenwoordig worden boeken veel eerder afgeschreven, mensen zijn kritischer op wat ze lenen.

Elly vermaakt zich nog heel goed met het opruimen van de boeken. Een andere taak hoeft er niet zo nodig bij.

Zolang ik het werk kan doen, ga ik door. Ik hoop de 25 jaar vol te maken. Dan stop ik.

Meer interviews met vrijwillligers