“Door dit werk ontdek ik nieuwe boeken”

Interview met Miriam, vrijwilliger bij de Bibliotheek aan Huis.

Miriam van der Veen (61) doet al vijftien jaar vrijwilligerswerk voor de Bibliotheek in IJsselstein.

Ik kom graag in de Bibliotheek, dat is voor mij geen straf. En ik vind dat ik wat moet doen. Bibliotheek Aan Huis, de brengservice van de bieb, is heel geschikt vrijwilligerswerk, heel flexibel.

Momenteel bezorgt Miriam boeken bij een dame van 97 jaar, die de brengservice ontzettend waardeert. Ze woont nog zelfstandig, samen met haar man van 95. “Mevrouw heeft een heel goed geheugen en is vol van de boeken die ik breng. Haar man leest geen boeken, hij leest de krant.”

Mevrouw geeft eens in de paar weken een seintje via de mail als ze de boeken uit heeft.

Ja echt, via de mail. Met een bestelling van nieuwe boeken erbij. Ik kijk dan of die er zijn in grootletterformaat, dat leest makkelijker. Mevrouw leest ook e-books op haar iPad. Daarop kun je ook makkelijk de letter groter maken.

Miriam brengt nu al een tijdje boeken bij deze mevrouw, maar heeft daarvoor al op heel wat adressen boeken bezorgd. De bestellingen zijn heel verschillend. “Ik kwam ook een tijdje bij een dame die alleen maar streekromans las, met dat genre heb ik niet zoveel.”

Wat Miriam zo leuk vindt aan dit werk, is dat ze steeds nieuwe boeken ontdekt. Soms staan er boeken op de bestellijstjes, waar ze nog nooit van heeft gehoord.

Maar het is ook leuk als ik ze wel ken. Als het nieuwe boeken zijn die in de krant hebben gestaan, of bijvoorbeeld bij De Wereld Draait Door zijn geweest, dan kunnen we het er even over hebben. Niet dat ik uitgebreid op de koffie kom, hoor.

Binnenkort begint Miriam in een boek van Maeve Binchy.

Ik had nog nooit van die schrijfster gehoord, maar de dame van 97 is heel enthousiast, dus ik ben benieuwd.

Meer informatie over de Bibliotheek aan Huis

Meer interviews met vrijwillligers