Activiteiten in Vianen

Jaarverslag 2018

We hebben een greep gedaan uit onze activiteiten, om je te laten zien hoe de Bibliotheek mensen helpt elkaar te leren kennen.

Festival Spelen en Delen

• 14 april
  • Voor kinderen 0 tot 12 jaar met hun ouders/verzorgers.
  • Dit jaar was het thema 'Digi-JA of Digi-NEE'.
    De kinderen konden meedoen aan: een robotdans, robots knutselen, demonstratie van digitale muziek, uitleg en demo 3D-fotografie.
    Maar ook: oud-Hollandse spelletjes, je verkleden en op de digitale foto, sokpoppen maken, kennis maken met minirobots, apps en interactief voorlezen.
  • 378 bezoekers, samenwerking met 10 netwerkpartners.

Themamiddag Natuur & Water

• 17 maart, ter afsluiting van de Boekenweek (thema Natuur).
  • Voor alle inwoners van Vianen.
  • Verspreid over de middag waren er: workshops Haiku's' maken en Zeer Korte Verhalen schrijven; poëzievoordrachten door Viaanse dichters; een presentatie over trekschuiten en stoomboten die in het verleden voeren tussen Vianen en Gorinchem.
  • Kinderen bekeken larfjes en kevertjes onder een microscoop. De Natuur-en vogelwacht informeerde bezoekers over natuur en water in Vianen.
  • Verder werd de 'Lekparel van Vianen' geïntroduceerd, een smakelijke verrassing in het kader van het Waterjaar Vianen.
  • 312 bezoekers.

Kinderboekenweek

• 3 tot en met 10 oktober
  • Voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
  • In samenwerking met boekhandel Bruna.
  • Feestelijke opening bij Bruna aan de Voorstraat.
  • Tijdens de Klooi(mid)dagen op 3, 6 en 10 oktober van alles te ontdekken en te doen in de Bibliotheek en bij Bruna. De ideeën voor de activiteiten kwamen uit de vele doe-boeken voor de jeugd. Zoals fluffy slijm maken, cartoons tekenen, perfecte vliegtuigjes vouwen.
  • 55 deelnemers in de Bibliotheek, 12 bij Bruna.

Kinder Knutsel en Doen markt

• 24 oktober, in de herfstvakantie.
  • Voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
  • Jaarlijks terugkerende creatieve woensdagmiddag in samenwerking met Viaanse partners.
  • Diverse activiteiten, zoals schminken, koekjes versieren, herfsttasjes maken, glittertattoo, VR-bril, haren invlechten en geurzakjes maken. Kinderen konden op de foto met de BoekStart-beer.
  • 398 bezoekers.

Paardenmarkt

• 10 oktober
  • Op deze Viaanse feestdag was de Bibliotheek open en organiseerden we een gevarieerd sportief programma voor kinderen van 3 tot 12 jaar.
  • Onze enthousiaste voorleesvrijwilligers lazen de jongsten verhalen voor over paarden.
  • De kinderen konden ‘Klooien met kinderboeken’, bijvoorbeeld fluffy slijm maken en paarden tekenen.
  • Team Sportservice Vianen gaf sport- en beweegadvies en daagde de kinderen uit om mee te doen aan sportieve behendigheidsspellen, geïnspireerd door de doeboeken van de Bibliotheek.
  • 776 bezoekers.

Week van de Mediawijsheid

• Activiteitenmiddag op 16 november.
  • Voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar.
  • 3 verschillende workshops:
    Workshop Robots voor ukkies: maak kennis met mini robots, maak zelf een parcours en leer op een speelse manier de eerste stappen in het programmeren.
    Workshop Apps: ouders en kinderen worden geïnformeerd over handige en educatieve apps (ook bibliotheek-apps).
    Workshop VR-bril: kennismaken met Virtual Reality.
  • 52 kinderen en 15 ouders. Er zijn 3 nieuwe jeugdleden ingeschreven.