“Ik moet er niet aan denken dat ik in een wereld zou leven waar ik niets zou begrijpen van de geschreven taal”

Marjolein den Hartog

Marjolein den Hartog is schuldhulpverlener bij Werk en Inkomen Lekstroom (WIL). In haar werk heeft zij regelmatig te maken met mensen die moeite hebben met het lezen, schrijven of spreken van de Nederlandse taal. Vaak blijkt dat een taalprobleem ten grondslag ligt aan schuldenproblematiek. Als hulpverlener vindt zij het belangrijk om hier tijd en aandacht voor te hebben.

Het Taalhuis heeft een aantal trainingen verzorgd voor Werk en Inkomen Lekstroom, over het herkennen van laaggeletterdheid in de praktijk. Marjolein heeft hier destijds ook aan deelgenomen.

“Dit heeft echt mijn ogen geopend. Ik dacht voorheen altijd dat alleen anderstaligen een taalprobleem hadden, maar nu valt het me ook steeds vaker op bij autochtone Nederlanders. In de training hebben we geleerd hoe we het kunnen herkennen. Mensen gebruiken smoesjes als ‘ik heb mijn bril niet bij me’ of ‘mag ik dit later invullen?’ om te verbloemen dat ze niet kunnen lezen of schrijven.

In mijn dagelijks werk kom ik het geregeld tegen dat een cliënt niet of nauwelijks kan lezen of schrijven. Zo heb ik bijvoorbeeld een cliënt die al 10 jaar in Nederland woont. Hij spreekt goed Nederlands, maar lezen is een probleem. Hij wordt binnenkort vader. Ik zie dit wel als een probleem, want wat kan hij zijn kindje meegeven? Ik moet er niet aan denken dat ik in een wereld zou leven waar ik niets zou begrijpen van de geschreven taal. Daarom vind ik het zo belangrijk om er in mijn werk veel aandacht voor te hebben. Ik merk om me heen dat het steeds meer gebeurt, gelukkig. Met elkaar streven we ernaar om mensen zelfredzamer te maken in deze maatschappij.”