Cijfers

Jaarverslag 2018

Cijfers zijn belangrijk. Ze laten iets zien van wat we bereikt hebben, en waar onze ambities en uitdagingen liggen.

Leden

Het ledenaantal blijft een belangrijke basis voor het voortbestaan van de Bibliotheek.

Het afgelopen jaar hebben we actief oud-leden en leden die langer dan een jaar niets hadden geleend via e-mail benaderd. De e-mail werd positief ontvangen en veel gelezen. De resultaten waren wisselend.

Door het programma BoekStart zijn er veel baby’s en peuters lid geworden van de Bibliotheek.

De dalende tendens van jeugdleden tot 18 jaar is eenmalig. Jeugdleden die langer dan 2 jaar de Bibliotheek niet gebruiken tellen we niet meer mee als lid.

Download de de gegevens over onze leden (pdf)

Uitleningen

Mensen lezen steeds vaker via hun e-reader of tablet. We zien dat terug in de stijging van het aantal leden dat een account heeft bij de online Bibliotheek. Onze fysieke collectie stemmen we daar op af.

Daarnaast verschuift onze rol van uitleenpunt naar een maatschappelijke rol in het toegankelijk maken van de (digitale) maatschappij voor mensen met een taalachterstand en ouderen. Ook spelen we een belangrijke rol bij de jongeren om hen te trainen in het omgaan met de grote stromen online informatie.

Download de gegevens over de uitleningen (pdf)

Top 10

'Net terug' is een populaire tafel in de Bibliotheek. Onze leden vinden het fijn om te kijken wat anderen gelezen hebben en daar zelf weer hun keuze uit te maken.

De landelijke Bibliotheek motiveert mensen om te lezen via de actie BoekPerWeek. Er is een levendige Facebook-groep en ook op Twitter wordt er veel gedeeld via #boekperweek.

Download onze top 10 uitleningen (pdf)

Website en social media

Vanuit Google, social media of een handige link in onze publicaties landen websitebezoekers vaker direct op de juiste pagina op onze website. Met name de pagina's speciaal voor Houten, IJsselstein en Vianen behoren tot de best bezochte.

Steeds meer mensen weten ons te vinden. Dat stimuleren we ook via onze e-mailnieuwsbrief en social media. Onze social media kanalen zijn een belangrijk onderdeel in ons klantcontact.

Download de gegevens over website en social media (pdf)