Activiteiten in Houten

Jaarverslag 2018

We hebben een greep gedaan uit onze activiteiten, om je te laten zien hoe de Bibliotheek mensen helpt elkaar te leren kennen.

Nationaal Voorleesontbijt

• 24 januari, bij de start van de Nationale Voorleesdagen.
  • Voor peuters.
  • Wethouder Kees van Dalen nam de kinderen mee in de wereld van het prentenboek 'Sst! De tijger slaapt'. Na het verhaal kregen de kinderen door ons een gezond ontbijt aangeboden.
  • 30 deelnemers.

Plein van de Peuter

• 13 juni
  • Voor peuters.
  • Verschillende organisaties voor peuters en kleuters presenteren zich op het jaarlijkse Plein van de Peuter bij speeltuin Buitenwereld. Ook wij waren erbij.
  • Er werd voorgelezen in het zonnetje, kinderen konden op de foto met de BoekStart-beer en ouders kregen informatie over het mediawijs maken van hun ukkie.
  • 7 nieuwe leden, 17 kinderen bij het voorlezen.

Activiteitenmarkt

• 1 september
  • Wij presenteerden ons aan de Houtense gemeenschap en lieten zien wat er het komende seizoen allemaal te doen is. Ook zijn we in gesprek gegaan om te zien wat er bij de Houtenaren leeft en welk beeld zij van de Bibliotheek hebben. Daarbij verwenden we de mensen met heerlijke boterkoek van het koffieatelier dat sinds het voorjaar in de Bibliotheek is gevestigd.
  • We hebben 95 gesprekken gevoerd en 200 boekenleggers uitgedeeld.

Schitterend Schoneveld

• 14 december
  • Kerstactiviteit waar kinderen, ouders en bezoekers van Schoneveld samenkomen.
  • Alle gebruikers van Wijkcentrum Schoneveld presenteerden zich en organiseerden samen een gezellige middag.
  • Er werd voorgelezen, geknutseld met voorbeelden uit onze  boeken, muziek gemaakt en er waren hapjes en drankjes.
  • Meer dan 80 bezoekers.

Knisperende Kerst

• 12 december
  • In samenwerking met onze partners in het Huis van Houten.
  • Er was erwtensoep en allerlei lekkers en drinken van het koffieatelier, je kon bingo spelen in twee rondes en er was twee keer een voorleessessie. Daarnaast konden mensen hun kerstwens noteren en in de kerstboom in de hal ophangen. Ook konden bezoekers op een ouderwetse typemachine een gedicht schrijven. Dit alles werd omlijst met muziek. Leerlingen van het Wellantcollege zorgden voor het decor: spuitsneeuw op ramen en kerststukjes.
  • 60 deelnemers, 14 kinderen bij het voorlezen, 12 gedichtjes getypt en 40 kerstwensen geschreven.

Kinderboekenweek

• 3, 5 en 10 oktober
  • Voor kinderen van 4 tot 12 jaar.
  • We zijn gaan klooien met kinderboeken. Per dag waren er 8 activiteiten om uit te kiezen. Op 3 oktober verzorgde Trea Scholten van Lef met Letters schrijfworkshops. Op 5 oktober kwam Els Rebel van Natuur Ontdek Plek bij het Buitenboek knutselen met natuur. Op 10 oktober kwam het Koffieatelier om bij het Poepkookboek eetbare ‘poep’ te maken van ontbijtkoek en slijm .
  • 16 kinderen op de 1e middag, 22 kinderen op de 2e middag en 38 kinderen op de 3e middag.

Voorleesfeest

• 14 juli en 14 december, bij de start van de vakantie.
  • Voor kinderen van 3 tot 6 jaar.
  • Ook tijdens de vakantie is er van alles te doen in de Bibliotheek, juist voor mensen die niet op vakantie gaan. Daarom organiseerden we een voorleesfeest. Het Houtens Muziek Collectief werkte met ons samen en blies de verhalen tot leven met muziek.
  • 28 kinderen op 14 juli, 23 kinderen op 14 december.