Lesmateriaal Guus Kuijer (9-12 jaar)

Gepubliceerd op: 23 maart 2021 12:16

Als de bibliotheek gesloten is, kun je via de online bibliotheek nog steeds boeken lezen of luisteren. Onze leesconsulent maakte lesmateriaal bij boeken van Guus Kuijer.

Constantijn Huygensprijs

Guus Kuijer schrijft al bijna vijftig jaar en heeft inmiddels veel titels op zijn naam staan. In 2020 kreeg hij de Constantijn Huygensprijs toegekend. De feestelijke uitreiking, georganiseerd door het Literatuurmuseum, vindt online plaats op 1 april 2021. Het bijzondere programma is online te volgen op literatuurmuseum.nl.

Welk boek kies jij?

'Het grote boek van Madelief': een bundel met vijf boeken over Madelief, een meisje dat op straat, thuis en op school allerlei avonturen beleeft.
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als e-book

'Polleke': het eerste deel van de serie: het enige rustpunt in het leven van de 11-jarige Polleke zijn de weekenden bij opa en oma, zeker als ze niet meer mag omgaan met Mimoen, haar Marokkaanse vriendje, omdat zijn ouders dat niet goed vinden.
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als e-book

'Het boek van alle dingen': de vader van de 9-jarige Thomas is erg gelovig en straft in naam van God zijn zoon en vrouw hardhandig. Thomas heeft zijn eigen manier van geloven en houdt hele gesprekken met Jezus. Ook zijn er gelukkig mensen die Thomas en zijn moeder willen helpen.
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als e-book en als luisterboek

'Olle': Olle is niet zomaar een hond: hij gaat zijn eigen, rustige gang en laat zich door niemand opjutten om gekke kunstjes te doen. Maar het allerbijzonderste is: Olle práát.
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als luisterboek

Discussie en verwerking

In de lesbrief geven we je tips voor een gesprek over dit onderwerp. We sluiten af met een aantal verwerkingsopdrachten.

Download hier de lesbrief voor de boeken van Guus Kuijer [pdf]

Bekijk hier de lestips over oorlogsboeken (9-12 jaar)

Bekijk hier de lestips van 27 januari 2021

Bekijk hier de lestips van 12 januari 2021