Lesmateriaal voor school of thuis (9-12 jaar)

Gepubliceerd op: 23 maart 2021 11:00

Als de bibliotheek gesloten is, kun je via de online bibliotheek nog steeds boeken lezen of luisteren. Onze leesconsulent maakte lesmateriaal bij verschillende boeken over de Tweede Wereldoorlog.

Download hier de lesbrief bij deze oorlogsboeken [pdf]

Welk boek kies jij?

'Ons kasteel aan zee': Petra (12, ik-persoon) woont met haar ouders en zus Magda in een vuurtoren aan de Engelse kust. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, valt hun gezin uit elkaar. De meisjes komen er alleen voor te staan, maar ze weigeren de vuurtoren te verlaten.
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als e-book

'Paolo's oorlog': Italië, 1944. Paolo (13) raakt betrokken bij het verzet tegen de Duitse bezetter. Zijn moeder neemt geallieerde soldaten in huis. Als Paolo hen naar een andere schuilplek moet brengen, gaat het mis. Al snel volgen er huiszoekingen en bedreigingen.
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als e-book

'Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw': De tweeling Nadja en Viktor (12) moet in 1941 met het kindertransport vertrekken uit Leningrad. Ze raken elkaar kwijt en reizen dwars door het grimmige, koude Rusland in oorlogstijd om elkaar te vinden. Onderweg schrijven ze elkaar. Hun schriften worden in 1946 gevonden door de Staatspolitie.
Dit boek kun je alleen als papieren boek lenen in de bibliotheek

'De oorlog die mijn leven redde': Ada (9, ik-figuur) wordt vanwege haar klompvoet door haar moeder weggestopt en mishandeld. In de Tweede Wereldoorlog komt zij vanuit Londen op het platteland van Engeland terecht bij Susan. Daar bloeit ze langzaam op.
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als e-book of als luisterboek

'Naar het noorden': Er is nauwelijks iets te eten in de stad, omdat het oorlog is. Jaap moet met zijn broertje en zusje naar Friesland om aan te sterken. Maar ze worden niet in hetzelfde gezin geplaatst. Zullen ze elkaar nog terugzien?
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als luisterboek

'Verboden te vliegen': Fietje en haar familie houden duiven. Fietje praat me ze en weet zeker dat ze haar verstaan. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, lopen de duiven gevaar. De Duitsers nemen alles in beslag. Fietje bedenkt een plan om de duiven te redden.
Je kunt het boek lenen via de online bibliotheek: als e-book

'Owen en de soldaat': Owen (ca. 12, ik-persoon) praat vaak met een stenen soldaat in een herdenkingsplantsoen. Owens vader is als soldaat naar Syrië uitgezonden. Sindsdien is zijn moeder depressief en staat Owen er alleen voor. Dan wordt bekendgemaakt dat het plantsoen wordt opgeknapt en het beeld zal verdwijnen.
Dit boek kun je alleen als papieren boek lenen in de bibliotheek

'Ik zal je bewaren': Jeska (11 jaar) is dromerig, tekent graag en dwaalt vaak door de dichtbegroeide tuin. Thuis wordt er veel gezwegen. De Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft het leven van haar grootmoeder getekend en ook dat van haar moeder. Heeft het ook nog invloed op Jeska?

Discussie en verwerking

In de lesbrief geven we je tips voor een gesprek over dit onderwerp. We sluiten af met een aantal verwerkingsopdrachten.

Bekijk hier de lestips van 27 januari 2021

Bekijk hier de lestips van 12 januari 2021

Luister naar Op Houten Banden (podcast over de bevrijding)

Meer e-books lezen over de oorlog?