Terugblik – 5 jarig bestaan Taalhuis Vianen

Taalhuis Vianen is er voor iedereen die de Nederlandse taal (beter) wil leren en voor iedereen die handiger wil worden met de computer, internet en de digitale overheid. Op 6 oktober 2021 bestond het Taalhuis vijf jaar. Jaren waarin veel deelnemers op weg zijn geholpen bij het (beter) leren van de Nederlandse taal en het gebruiken van de computer. Sandra Dhondt, coördinator van het Taalhuis Vianen blikt terug en vertelt over de afgelopen vijf jaar.

Wanneer en door wie is het Taalhuis eigenlijk gestart?
“Het Taalhuis is officieel geopend op 6 oktober 2016. In 2021 bestonden we dus vijf jaar! Het initiatief voor het oprichten van het Taalhuis is genomen door de Bibliotheek Lek & IJssel in samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven. Taalhuis Vianen wordt gefinancierd door de gemeente Vijfheerenlanden.”

Waarom is het belangrijk dat er een Taalhuis is in de gemeente?
Sandra: “Basisvaardigheden zijn belangrijk om mee te kunnen doen in de maatschappij. Als je niet goed kunt lezen of schrijven of de computer niet kunt gebruiken, kun je je minder goed of helemaal niet zelfstandig redden. Je hebt dan hulp van anderen nodig om je persoonlijke zaken te regelen. Dit is voor ruim 1 op de 10 inwoners van Vianen de dagelijkse realiteit. Daarom verdienen basisvaardigheden de volle aandacht en zet het Taalhuis zich daar al vijf jaar heel graag voor in.”

Wat hebben jullie de afgelopen vijf jaar gedaan?
“In de afgelopen vijf jaar hebben we steeds meer aanbod ontwikkeld voor de taal en digitale activiteiten, vrijwilligers geworven en getraind, onze collectie boeken en lesmaterialen uitgebreid en de samenwerking gezocht met partners. Dit allemaal met als doel zoveel mogelijk mensen te vinden en helpen die onze hulp nodig hebben.

We willen hen graag (verder) op weg helpen met aanbod dat zo goed mogelijk bij hen past. In de afgelopen vijf jaar waren dat vele tientallen deelnemers. Mensen komen vaak met een duidelijk leerdoel en als dit bereikt is, stromen zij ook weer uit. Ze kunnen dan zelfstandig(er) verder en stromen bijvoorbeeld door naar een taalschool, opleiding, stageplek, vrijwilligerswerk of een betaalde baan.”

Waar ben je het meest trots op?
“Ik ben ontzettend trots op het enorm betrokken vrijwilligersteam van Taalhuis Vianen. Zij helpen deelnemers écht een stap vooruit en maken verschil. Week in week uit komen zij, sommige vrijwilligers zelfs meerdere dagdelen per week, met veel plezier naar de bibliotheek om anderen te helpen. Dit doen ze in de taalinloop, digi inloop, de praattafel en bij de digi cursussen. Daarnaast denken ze mee, komen ze naar werkoverleggen, intervisies en volgen ze trainingen en webinars. Ze doen hun vrijwilligerswerk echt met hart en ziel. Ze geven Taalhuis Vianen gezicht en zorgen voor een welkome en warme sfeer voor de deelnemers. Dat vind ik echt heel bijzonder.”

Hoe hebben jullie het jubileum gevierd?
“Het eerste lustrum hebben we gevierd met een taalwandeling door Vianen. Een taalcoach wandelde met een deelnemer door het mooie centrum van Vianen. Ze kregen een rugzakje mee met de route, tips voor een leuk gesprek onderweg en natuurlijk iets lekkers. Zo konden belangstellenden kennis maken met taalcoaching en kon het Taalhuis nieuwe vrijwilligers werven. Het was een heel leuke ochtend, ondanks de stromende regen. Een aantal taalkoppels trotseerde de regen en ging, gewapend met poncho’s, gewoon op pad! Wethouder Kamstra was ook aanwezig en nam uitgebreid de tijd om kennis te maken met taalcoaching. Fijn dat er vanuit de politiek ook aandacht was voor ons werk.

Daarnaast hebben we onze samenwerkingspartners getrakteerd. Maatwerk en persoonlijk contact zijn voor ons belangrijk om de mensen te bereiken waar het om gaat. Door onze partners te trakteren op taart wilden we hen bedanken voor hun bijdrage hierin de afgelopen vijf jaar.”

Nog wensen voor de toekomst?
“Zeker, ambities genoeg! Er zijn nog veel mensen die we niet bereiken die onze hulp goed kunnen gebruiken. Denk aan deelnemers met Nederlands als moedertaal. Ook hen zouden we graag in het Taalhuis verwelkomen. We blijven ons best er voor doen om mensen over de drempel te helpen. We hebben zeker ook nog wensen op het gebied van aanbod. Mogelijk kunnen we in de toekomst onze hulp uitbreiden door mensen te ondersteunen op het gebied van reken-, werknemers- en/of gezondheidsvaardigheden. Er is nog genoeg werk aan de winkel!”

Terug naar jaarverslag 2021