Activiteiten in IJsselstein

Jaarverslag 2018

We hebben een greep gedaan uit onze activiteiten, om je te laten zien hoe de Bibliotheek mensen helpt elkaar te leren kennen.

Waar is Mr. X?

• Van 5 tot 23 juni, tijdens de Spannende Boeken Weken.
  • Voor onze volgers op Facebook.
  • Mr. X ging in Houten, Vianen en IJsselstein op een missie om de liefde van zijn leven aan zich te binden. Elke paar dagen kwam er een foto op Facebook met een volgend deel van zijn verhaal. Aan onze volgers de opdracht om te raden waar Mr. X zich bevond.
  • Onder de goede inzendingen verlootten we een badlaken en een spannend boek.

Opening Geheugenkabinet

• 13 juni
  • Voor mensen met dementie, hun mantelzorgers en professionals.
  • Het Geheugenkabinet biedt onder meer een collectie boeken, films en spellen. Over het geheugen in het algemeen en over dementie in het bijzonder.
  • Tijdens de opening hebben wij het predikaat Dementievriendelijk ontvangen. Deze titel hebben we verdiend omdat onze medewerkers zijn getraind in het herkennen van dementie.

Hersenkrakers en O-ja-momenten

• 16 augustus
  • Voor 50-plussers.
  • Pubquiz in het kader van Zomerfestijn+.
  • 5 deelnemers hebben vragen beantwoord over IJsselstein, televisie, geschiedenis, rekenen en muziek.
  • Uiteindelijk had Jolanda van Ee de meeste vragen goed en won daarmee de quiz.

Feiten en fabels rondom voeding

• 6 november, tijdens Nederland Leest.
  • Voor inwoners IJsselstein en andere belangstellenden.
  • In een interactieve lezing nam Ilse Bos de toehoorders mee in de wereld van gezonde voeding en het vitaal houden van het lichaam. Na afloop was er een kleine proeverij van lekkere, gezonde hapjes mét recept. Elke bezoeker kreeg het Nederland Leest-boek.
  • 44 bezoekers, 4 proefabonnementen afgesloten.

Robots voor Ukkies

• 21 november, in de Week van de Mediawijsheid.
  • Voor kinderen van 2 tot 12 jaar en hun ouders.
  • Spelenderwijs leren kinderen programmeren: welke opdrachten moet ik geven om de robot van A naar B te krijgen? Dit blijkt soms moeilijker dan gedacht. Maar heb je het eenmaal door, dan zijn de mogelijkheden eindeloos.
  • 30 kinderen en hun ouders deden mee.

Joris' Kerstboom

• In december
  • Voor iedereen die iemand wil gedenken, een hart onder de riem wil steken of wil bedanken.
  • IJsselstein was 1 van de 180 bibliotheken met een Joris' Kerstboom. Bezoekers konden een speciale kerstbal maken en in de boom hangen.  Onze medewerkers gingen met hen in gesprek om de verhalen achter de kerstballen te horen.
  • Er zijn 100 kerstballen gevuld en opgehangen.

Expositie 10 jaar Sprokkelhorst

• Van 23 november tot 28 december
  • In samenwerking met de organisatoren van 'De Kerstavond van mevrouw Klein Sprokkelhorst' en lokale kunstenaars.
  • Op de bovenverdieping hingen collages van posters van alle jaargangen van het IJsselsteinse evenement. Beneden was een tentoonstelling ingericht met voorwerpen, bijpassende foto's en een toepasselijk versierde kerstboom. Heel speciaal waren de grote verlichte vogels die in de optocht op 14 december zijn gebruikt en die daarna in de Bibliotheek zijn opgehangen.
  • Veel aanloop en positieve reacties.