Open Leercentrum (OLC)

Werken aan taalverbetering én zelfvertrouwen

Wat is het OLC?

Het OLC is een mooi en intensief taalverbeteringstraject van 20 weken voor anderstaligen met een erg laag taalniveau en/of veel moeite met lezen en schrijven. Dit kunnen alfa’s (analfabeten) zijn en/of mensen die zeer langzaam leren. Zij hebben (lang geleden of recent) een inburgeringstraject gevolgd, maar kunnen zich toch nog onvoldoende redden. Kortom, een lastige en kwetsbare groep die moeilijk zijn weg vindt in de samenleving door een groot gebrek aan taalvaardigheid en vaak ook zelfvertrouwen.

In het OLC gaan deze mensen in een kleine groep aan de slag onder begeleiding van een ervaren en gecertificeerde docent die wordt ondersteund door vrijwilligers. Zij gaan 20 weken aan de slag met (verder)alfabetiseren en spreekvaardigheid, a.d.h.v. persoonlijke leerdoelen. Er wordt gebruikgemaakt van de spreekmethode ‘Praat je mee?’ en het alfabetiseringsprogramma Diglin+.

Het doel is mensen over de drempel helpen om verder aan de slag te gaan met de taal, door hen zelfvertrouwen, een goede basis en plezier in leren te geven. Hierna kunnen ze bijvoorbeeld verder leren bij een Taalplus-traject van NLtraining en/of passend vrijwilligerswerk of taalstages gaan doen.

Samenwerking met Werk & Inkomen

Bij eerdere OLC’s hebben we goed samengewerkt met de werkcoaches van WIL van de betreffende deelnemers. Zij droegen kandidaten aan en stemden ook af over de voortgang met de docent (met instemming van de deelnemers uiteraard). De docent kon zo indrukken over iemands mogelijkheden rondom werk of activering  overbrengen aan de werkcoach. Werkcoaches konden hier vervolgens met hun cliënten verder mee. Dit leverde voor alle partijen winst op.

Voor wie is het OLC?

• Voor mensen die nog (deels) gealfabetiseerd moeten worden in het Nederlands of bij wie dit grotendeels is weggezakt (niveau A0 -A1).
  • Let op: het gaat om niet-inburgeringsplichtigen. Dus mensen die de inburgering net achter de rug hebben (maar het niveau niet hebben gehaald) en in een gat (dreigen te) vallen, of mensen die juist al jaren geleden ingeburgerd zijn maar bij wie de kennis helemaal is weggezakt (oudkomers).
  • Mensen die een ‘boost’ nodig hebben na lang stil te hebben gezeten.
  • Mensen met weinig studievaardigheden en/of zelfvertrouwen hebben.
  • Mensen die een formeel taaltraject spannend vinden.
  • Er is plek voor max. 10 deelnemers.

Hoe werkt het Open Leercentrum?

• Intakegesprek

Deelnemer komt op intake. Er wordt kennis gemaakt en gekeken of deelnemer aan de voorwaarden van het traject voldoet. Uitleg over en verwachtingen van deelname aan het traject worden besproken.

• 20 weken les

Deelnemer volgt 20 weken twee keer per week les. Één les wordt gegeven door een NT2-docent en vrijwilligers, de andere les wordt begeleid door vrijwilligers.

• Vervolg

Na het OLC-traject heeft de deelnemer meer zelfvertrouwen gekregen om verder aan de slag te gaan met taal. Wat volgt is een traject bij een formele taalschool, passend vrijwilligerswerk of een taalstage. Wij helpen de deelnemer hierbij op weg.

Meer weten?

Open Leercentrum is een project van Taalhuis Lekstroom en wordt uitgevoerd door professionals van de Bibliotheek Lek & IJssel in de gemeenten IJsselstein, Nieuwegein, Vijfheerenlanden en Houten.

Neem contact op met de projectleider:
Hanna Ruiten | e-mail: hannaruiten@bibliotheeklekijssel.nl