“Het geeft mij elke keer weer voldoening als ik merk dat de kinderen met plezier met taal bezig zijn”

Marit van Os

Marit van Os is sinds september 2018 vrijwilliger bij de VoorleesExpress. “Dit houdt in dat ik in totaal 20 weken voorlees bij een gezin waarbij er bij de kinderen een taalachterstand is vastgesteld door bijvoorbeeld de juf of meester”, zegt Marit.

“Doordat ik naast mijn werk nog wat vrije tijd over had en ik het belangrijk vind om mijzelf nuttig te maken in de maatschappij, ben ik op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk dat bij mij zou passen. Ik kwam informatie over de VoorleesExpress tegen via Facebook en was meteen geïnteresseerd. Ik vind het belangrijk dat kinderen de kans krijgen om op een leuke manier met taal in aanraking te komen, ook buiten de schoolactiviteiten om. Daarnaast had ik nog geen ervaring met het werken met kinderen, dus ik was nieuwsgierig hoe mij dit zou bevallen.

Iedere week leen ik kinderboeken bij de Bibliotheek en ga ik daarmee op pad naar het gezin. Hier ben ik in totaal een uur, waarbij ik natuurlijk niet een volledig uur aan het voorlezen ben. Naast het voorlezen doen we ook gezamenlijk taalspelletjes, zodat de kinderen ook spelenderwijs steeds meer nieuwe woordjes leren kennen. Mijn ervaring met de VoorleesExpress is heel positief. Vanuit de Bibliotheek is de begeleiding goed geregeld en daarnaast is het gezin waarbij ik voorlees ook erg leuk en enthousiast. Het geeft mij elke keer weer voldoening als ik merk dat de kinderen met plezier met taal bezig zijn, en elke keer weer zijn ze super enthousiast als ik binnenkom met een tas vol boeken.

Ook voor jezelf is het ook een enorm plezier als je de vooruitgang en de waardering vanuit het gezin ziet.”