“Ik denk dat het voor mensen leuk is om ook een gewoon boek te kunnen lezen, in plaats van altijd stukjes over hoe je moet inburgeren”

Catrien

Elke donderdagochtend om 10.00 uur zijn ze in het souterrain van de Bibliotheek te vinden: Catrien, Fadma, Farida en Imana. De hoofden gebogen over hetzelfde boek, want Catrien helpt de dames met beter Nederlands leren lezen.

Catrien is taalvrijwilliger bij Stichting Pulse en heeft sinds begin 2018 een eigen leesgroep. Farida, een van de ijverige deelnemers, vertelt dat ze het erg leuk vindt om naar de leesgroep te komen.

Catrien vertelt: “Ik denk dat het voor mensen leuk is om ook een gewoon boek te kunnen lezen, in plaats van altijd stukjes over hoe je moet inburgeren, hoe je met het openbaar vervoer moet, hoe je boodschappen moet doen. Gewoon een leuk verhaal, leesplezier staat dan echt voorop. Je moet het leuk vinden, en we hebben hier ook heel veel plezier. Er wordt veel gelachen!”

Volgens Catrien kan het soms lastig zijn om een boekje te vinden dat voor iedereen geschikt is. “Iedereen heeft een andere achtergrond, en dan zijn sommige onderwerpen misschien wat lastig. Nu bekijken we het boek van tevoren goed: kun je al afleiden waar het boek over gaat? We bekijken de voorkant, achterkant en plaatjes. Vervolgens lees ik het boek zelf in kleine stukjes voor. Ik vraag dan ook meteen al naar de betekenis van sommige woorden en bespreek met de dames of ze begrijpen waar de tekst over gaat. Zo oefenen we begrijpend lezen. Vervolgens lezen zij om beurten hardop stukjes tekst voor. Op die manier oefenen ze ook de uitspraak van het Nederlands. Schrijven doen we hier niet, het gaat puur om leesplezier.”