Let op: tijdens Goede Vrijdag (29 maart) sluiten onze vestigingen om 17:00 uur, op Tweede Paasdag (maandag 1 april) zijn alle vestigingen gesloten.

Onze voorleeskampioen: Fem Huizinga

Gepubliceerd op: 28 maart 2023 12:17

Fem Huizinga van basisschool De Fontein in Houten heeft donderdag 23 maart in Vianen de regionale voorleeswedstrijd gewonnen. Regiokampioen Fem gaat door naar de provinciale finale.

Foto's: Bernard Brosi

De Nationale Voorleeswedstrijd is een spannende leesbevorderingscampagne voor leerlingen in groep 7 en 8. Ook in onze regio doen veel scholen mee. Elke school heeft een schoolkampioen gekozen. In februari zijn deze kampioenen tegen elkaar uitgekomen, in elk van de 3 gemeenten in ons werkgebied. Per gemeente zijn 2 winnaars gekozen.

De regiofinale op 23 maart

De regiofinale werd gehouden in Theater Helsdingen in Vianen. De strijd ging tussen de winnaars van de plaatselijke voorrondes: Fem Huizinga en Luca van der Linden uit Houten, Nova Ruigrok en Ties Zantwijk uit IJsselstein en Sophie van Kamp en Lydia de Vries uit Vijfheerenlanden.

Dit zijn de winnaars van de 3 gemeentes

• Fem Huizinga

De Fontein - Houten

• Luca van der Linden

Van Harte School - Houten

• Sophie van Kamp

Egbertusschool - Vianen

• Lydia de Vries

Basisschool Klim Op - Leerdam

• Ties van Zantwijk

Kindcentrum WIJ - IJsselstein

• Nova Ruigrok

De Tandem - IJsselstein

De sfeer zat er goed in

De zaal zat vol met de klasgenoten van de zes voorlezers, die spandoeken, posters en bordjes hadden gemaakt om hun kampioen aan te moedigen. Presentator Frank de Kleer (‘t Pakhuis Vianen) praatte alles aan elkaar en leerde de kinderen ook enkele goocheltrucs om hun ouders voor de gek te houden.

De jury

Sylvia Terpstra (leerkracht, en eigenaar en moestuincoach van Schaikseweelde), Kees Bel (wethouder) en Hanneke Klomp (oud-leerkracht) vormden samen de jury. Zij hadden de moeilijke taak uit de zes voorleeskanjers de winnaar aan te wijzen. Er werd gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk.

Onze Voorleeskampioen

Uiteindelijk werd Fem Huizinga van de basisschool de Fontein uit Houten de regionale kampioen. Zij las voor uit het boek ‘Julius Zebra Bonje met de Britten’ van Gary Northfield. De jury gaf aan dat de competitie stevig was. De voorlezers deden het allemaal heel goed, maar Fem stak er net bovenuit met een combinatie van sterke punten. Zo las zij rustig voor, was goed verstaanbaar, maakte goed oogcontact met het publiek en de jury en straalde plezier uit tijdens het voorlezen. Daarbij had ze mooie tempowisselingen en had ze een mooi fragment gekozen.

Hoe gaat het verder?

Fem gaat door naar de volgende ronde van de Nationale Voorleeswedstrijd: de provinciale finale is maandag 17 april in het Eemhuis in Amersfoort. Alle provinciale winnaars komen op 24 mei tegen elkaar uit in de landelijke finale in Utrecht.

De Nationale Voorleeswedstrijd

Dit jaar wordt de Nationale Voorleeswedstrijd voor de 30e keer georganiseerd. Alle basisscholen kunnen meedoen.

De Bibliotheek Lek & IJssel organiseert de lokale voorleeswedstrijd in Houten, IJsselstein en Vijfheerenlanden en de regiofinale.

Website Nationale Voorleeswedstrijd