NOS op bezoek bij Taalinloop Houten

Gepubliceerd op: 3 oktober 2023 11:31

Maandag 2 oktober 2023 was een speciale avond bij de wekelijkse Taalinloop in de Bibliotheek Houten. De NOS kwam namelijk langs om samen met de deelnemers van de Taalinloop naar hun item 'Nieuws van de Week' te kijken en feedback op te halen.

Feedback

De redacteuren van Nieuws van de Week kwamen langs bij de Taalinloop om feedback op te halen bij de deelnemers. 18 deelnemers en een aantal vrijwilligers waren aanwezig in het leslokaal waarbij een aflevering van het nieuws bekeken werd en er feedback opgehaald werd.

De redacteuren kregen tips en opmerkingen over of een onderwerp interessant is en over het gebruik van uitdrukkingen en Engelse woorden. Ook ging het over of de presentator langzaam genoeg of te snel sprak. Een Vlaamse geïnterviewde bleek niet te verstaan voor onze deelnemers. De redacteuren legden uit hoe ze werkten, en welke afwegingen ze maken. Interviews met deskundigen zijn ook vaak moeilijk te begrijpen. Deelnemers gaven aan graag dingen over Nederland te willen leren. De redacteuren vroegen ook wat mensen graag zouden willen zien over de aanstaande verkiezingen.

Het was heel fijn voor de redacteuren om vanuit de doelgroep te horen wat wel en niet werkt. Aan de hand van deze feedback kunnen de zij het nieuws-item eventueel aanpassen waar npdig, zodat het nog beter aansluit bij de doelgroep.

Het was een gezellige en inspirerende avond!

Taalinloop

Elke week is er in de Bibliotheek Houten-Centrum op maandagavond de Taalinloop. Dit is een activiteit waarbij deelnemers met een taalvraag in een vast groepje en een vrijwilliger werken aan hun taalvaardigheid. Voornamelijk spreek- en luistervaardigheid wordt hierbij geoefend. Voor een aantal taalgroepjes is het bekijken van het NOS-journaal 'Nieuws van de Week' (een wekelijks nieuwsitem in eenvoudige taal) vaste prik.

NOS Nieuws van de Week

Het NOS Nieuws van de Week is een wekelijks journaal in eenvoudige taal. Dit journaal is bedoeld voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal waardoor ze het acht-uur-journaal niet goed kunnen volgen. In elke aflevering komen drie actuele nieuwsonderwerpen aan bod die worden verteld in begrijpelijke taal. Sommige begrippen worden extra uitgelegd door de presentator en er wordt rekening gehouden met het tempo en het gebruik van beeld op de achtergrond.

Elke woensdag (m.u.v. schoolvakanties) is om 17.00 uur een nieuwe aflevering te zien op YouTube. Daarnaast is het journaal wekelijks te zien op verschillende regionale en lokale tv-zenders.

Bekijk hier de afleveringen van Nieuws van de Week op Youtube.