De Kinderjury leesweken zijn begonnen

Gepubliceerd op: 21 februari 2022 15:25

Tijdens de Leesweken van 9 februari t/m 10 april worden alle kinderen aangemoedigd boeken te lezen. Want hoe meer je leest, hoe meer plezier je beleeft aan lezen en hoe makkelijker het is om je favoriete boek te bepalen.

Wat is de Kinderjury

Kritisch lezen zorgt voor beter lezen en ook voor meer plezier in lezen. Daarom is er de Kinderjury, waar ieder jaar tienduizenden kinderen aan meedoen. Alle kinderen van Nederland vormen samen de Kinderjury en brengen hun stem uit op het beste boek.

Twee leeftijdsgroepen

Er kan gestemd worden in twee leeftijdsgroepen: 6 t/m 9 jaar en 10 t/m 12 jaar. Het boek dat de meeste stemmen krijgt, wint de Kinderjury, het beste boek gekozen door kinderen.

Stemmen

Van 9 februari t/m 10 april lezen de kinderen zoveel mogelijk boeken uit het vorige jaar.
De stemweek loopt van 11 t/m 17 april. Stemmen kun je op school, bij de boekwinkel of de bibliotheek of gewoon online.

Tiplijsten

Weet jouw kind niet waar het moet beginnen met lezen? Een comité van leerkrachten, jeugd-bibliothecarissen en een boekhandelaar koos vijftig titels uit voor de Tiplijsten. Bekijk de tiplijsten en doe samen inspiratie op voor het lezen.

Bekijk de tiplijst 6 t/m 9 jaar [download]

Hier kun je tiplijst 10 t/m 12 jaar bekijken [download]

Kieswijzer van De Schoolschrijver

De Schoolschrijver maakte twee speciale boekenwijzers, waarmee kinderen eenvoudiger hun titels kunnen kiezen uit de tiplijsten. Print het bestand op A3-formaat uit en hang ‘m in het lokaal of op de gang. Kiesplezier gegarandeerd!

Is het boek dat je wilt lezen, uitgeleend in de bibliotheek? Kijk dan eens in de online bibliotheek!