Archief van de toekomst

Gepubliceerd op: 18 oktober 2022 15:35

Kun je kunstmatige intelligentie inzetten om 20 jaar informatieve televisieprogramma's over onze samenleving doorzoekbaar te maken? En wat krijg je dan? Duik mee in het archief van de toekomst.

Tegenlicht

In het programma Tegenlicht (VPRO) zien we documentaires over de ontwikkelingen van de toekomst: over politiek, economie, wetenschap en media. Hoe werkt onze samenleving nu, hoe verandert dit en hoe zou het er dan in de toekomst aan toe kunnen gaan.

Het archief van de toekomst

Met behulp van kunstmatige intelligentie zijn meer dan 500 uitzendingen van Tegenlicht doorzoekbaar gemaakt. Door er spraak-, beeld- en tekstherkenning op los te laten. Zodat wij in dit online archief kunnen zoeken naar onderwerpen, naar specifieke fragmenten, naar citaten of zelfs naar losse beeldfragmenten. Zodat je als scholier, docent, onderzoeker of gewoon geïnteresseerde kunt grasduinen via tijdlijnen en thema's.

Zoek meteen in het Archief van de toekomst

Hoe zoek je

• Het Archief van de toekomst is standaard gerangschikt op tijdlijn, op jaar van uitzenden (2022-2022). Maar aangezien in een aflevering soms meerdere thema's aan de orde komen, is het leuker om te sorteren op clusters. Dan zijn de afleveringen gegroepeerd op thema. Dit kies je rechts onderaan.
  • De kleuren van de thema's in de clusters komen overeen met de kleuren van de thema's aan de linkerzijde, zoals geopolitiek, internet, geld of voedsel.
  • Je kunt zoekopdrachten geven via de zoekbalk bovenin: zoeken op onderwerp of locatie of letterlijk zoeken naar een geluidsfragment.

Lees meer over de toekomst in deze e-books