Let op: tijdens Goede Vrijdag (29 maart) sluiten onze vestigingen om 17:00 uur, op Tweede Paasdag (maandag 1 april) zijn alle vestigingen gesloten.

“Het gaat om veel meer dan alleen voorlezen”

Interview met Queenie, vrijwilliger bij de VoorleesExpress.

Queenie Scholtes uit Houten werkt als coördinator én als voorlezer bij de VoorleesExpress Lek & IJssel.

De VoorleesExpress is een programma waarbij door middel van voorlezen de taalontwikkeling van jonge kinderen én hun ouders wordt gestimuleerd. Vaak zijn ouders van buitenlandse komaf. Maar ook bij gezinnen waar van huis uit Nederlands wordt gesproken, kan soms een beetje hulp met voorlezen nodig zijn. Gezinnen die zich bij de VoorleesExpress Lek & IJssel melden, worden gekoppeld aan een voorlezer die twintig keer komt voorlezen.

Voorlezen is het belangrijkste. Maar je voert natuurlijk ook een gesprekje bij binnenkomst en bij het weggaan. Je probeert ouders bij het voorlezen te betrekken. Daarvoor moeten ze jou wel eerst vertrouwen.

Tijdens het traject gaat de coördinator ook een paar keer mee. “Aan het begin, om uit te leggen hoe het werkt, en om ze uit te nodigen in de Bibliotheek.”

De kinderen krijgen een lidmaatschapspas van de Bibliotheek.

Dat vinden ze meestal heel stoer en naar de Bieb gaan is echt een uitje. Als op die manier het boeken uitzoeken in de Bibliotheek een vaste routine wordt, dan helpt dat ook als het voorleestraject weer voorbij is.

Het is fijn wanneer die praktische dingen door een coördinator worden besproken. Dan kan de voorlezer zich helemaal richten op het voorlezen. En als het een beetje stroef gaat, dan kan de voorlezer de hulp van de coördinator inschakelen.

Ik vind het leuk als mensen met vragen komen, en ik dan de oplossing kan aandragen.

De voorlezer houdt de coördinator op de hoogte van hoe het gaat door middel van korte evaluaties. Na twintig keer voorlezen is het traject voorbij, maar sommige gezinnen en voorlezers hebben zo’n klik dat ze blijven afspreken om voor te lezen.

De bedoeling van het programma van de VoorleesExpress is dat de ouders het voorlezen uiteindelijk overnemen.

En dat hoeft niet per se in het Nederlands! Als de moedertaal van een ouder anders is, dan kan daar ook heel goed in worden voorgelezen.

De taalontwikkeling van een kind gaat sowieso vooruit als het voorgelezen wordt.

Met twintig keer voorlezen is natuurlijk niet alles opgelost. “Je moet niet denken dat je de wereld gaat veranderen. Maar een kleine afbuiging is ook al beweging.” Queenie is blij dat ze dit vrijwilligerswerk kan doen.

Als je goed met kinderen om kunt gaan, voorlezen leuk vindt, en open staat voor andere culturen, dan is het vrijwilligerswerk voor de VoorleesExpress Lek & IJssel echt wat voor jou. Ik kan het iedereen aanraden!

Lees meer over de VoorleesExpress

Meer interviews met vrijwillligers