“Vooral kinderen helpen vind ik heerlijk”

Interview met Cisca, gastvrouw in Houten

Cisca Teske (65) woont sinds een jaar of twee in Houten en is dit voorjaar, vlak voor de coronacrisis, begonnen bij de Bibliotheek in Houten als gastvrouw.

Voor iemand die zoveel leest als ik, is werken in de bibliotheek echt een walhalla.

Lezen doet ze al van jongs af aan. “Ik zie mezelf nog het huis uitrennen naar de Bieb, om nieuwe boeken te halen. Ik ben nooit meer gestopt met lezen."

Omdat de Bibliotheek half maart dicht ging, was inwerken wel lastig. “Maar we begonnen vrij snel met de AfhaalBieb. Zo kon ik goed de collectie en de collega’s leren kennen. Alleen het contact met bezoekers kwam pas later.”

En dat, heeft ze nu gemerkt, is wel het allerleukste aan haar taak: vragen van bezoekers beantwoorden.

Wanneer je als gastvrouw aan de balie staat, krijg je veel vragen over abonnementen. Soms zijn mensen hun pas kwijt, of er staan nog boeken op, terwijl ze dachten dat ze die al hadden ingeleverd. Dan ga ik kijken wat ik kan doen.

Sowieso de kinderen helpen vind ik fantastisch. Er is zoveel leven in de brouwerij als er kinderen in de bieb zijn.

Normaal gesproken doet Cisca per week een dienst in Houten-Centrum, en eentje in Houten-Schoneveld. “Werken in de Bibliotheek Schoneveld, met alleen een collectie voor de jeugd, vind ik misschien nog wel het leukst. In de Bibliotheek Houten-Centrum komen ook veel volwassenen, die redden zich wel.” Kinderen vanaf een jaar of 7, komen vaak zelfstandig, zonder ouders, naar de Bibliotheek Schoneveld. “Een tijdje geleden was er een meisje van 12, die wou een nagelstudio beginnen. Leuk onderwerp!”

En dat leesplezier overdragen kan ook al op heel jonge leeftijd.

Het is heel leuk om kleine kindertjes met hun ouders het BoekStart-koffertje te geven. Daarin zitten een paar boekjes en een gratis bibliotheeklidmaatschap.

BoekStart is een programma dat kinderen van 0 tot 4 jaar en hun ouders van boeken laat genieten. Ouders krijgen via de gemeente een bon om bij de Bibliotheek zo’n koffertje op te halen.

Soms gaat Cisca samen met haar kleindochtertje boeken uitzoeken. En heel soms vindt ze in een boek iets bijzonders van een vorige lezer.

Bijvoorbeeld een briefje van een moeder aan haar zoon. Daarin wenste zij hem een fijne logeerpartij bij zijn grootouders en ze vertelde hem hoeveel zij van hem hield. Dat ontroerde mij enorm.

Meer interviews met vrijwillligers