"Elke keer kom ik thuis met een glimlach "

Interview met Wiwien, gastvrouw in Vianen.

Wat doe je precies?

Mensen verwelkomen, mensen helpen. Maar ik ruim ook gewoon boeken op. Ik wil bezig zijn; ik hou niet van stilzitten. En weet je, ik lees niet veel boeken, maar ik zie er wel veel. En als ik opruim, onthoud ik waar ze staan. Zo train ik ook mijn geheugen

Waarom doe je dit vrijwilligerswerk?

Ik wil mensen helpen, met mensen omgaan. En mensen helpen met boeken zoeken, dus zoeken is ook belangrijk. Hiervoor heb ik voor de bibliotheek in de basisschool van mijn zoon gewerkt, ongeveer 2 jaar. In 2017 ging ik naar een ‘echte’ bibliotheek, een grote.

Ik voel me zeer gewaardeerd als vrijwilliger en ik vind het nog steeds leuk. Elke keer kom ik wel thuis met glimlach. Als ik echt klanten geholpen heb, goed geholpen, dan ben ik echt blij. Volwassenen en kinderen, het maakt niet uit. Tijdens de coronasluiting waren er bijvoorbeeld mensen die niet online konden reserveren. Voor hen heb ik echt met alle plezier boeken opgezocht.

En ik heb fijne collega's, vind ik. Dat is ook een onderdeel van waarom ik hier werk.

Wat vind je het leukste?

Ik ben blij als er kinderen komen en ik ze kan helpen met boeken. Ook als er een hele schoolklas op bezoek komt, dan zijn de kinderen echt enthousiast. En ik vind het echt leuk om te zien als opa en oma s met hun kleinkinderen naar de Bibliotheek komen. Als ze zich echt bezighouden met elkaar en bezig zijn met boeken.

Hoe lang blijf je dit doen?

Heel lang, zolang mijn gezondheid het toelaat en ik blijf glimlachen. Ik hoop dat dit nog lang kan. Als iemand mij vraagt: “Wat doe je?”, vertel ik trots: “Ik ben vrijwilliger in de Bibliotheek”. Dan zeggen ze: “Oh wat leuk”

Meer interviews met vrijwillligers