"Hier leer ik elke keer iets nieuws"

Interview met Kim, gastvrouw in IJsselstein sinds oktober 2020.

Wat houden je werkzaamheden in?

Ik ben gastvrouw. Dat betekent dat ik elke bezoeker welkom heet en iedereen die een vraag heeft, zo goed mogelijk van dienst ben. Denk aan hulp bieden bij het uitlenen, wijzen waar de prentenboeken staan, maar ook mensen enthousiast maken voor onze activiteiten.

Waarom doe je dit vrijwilligerswerk?

Door mijn epilepsie heb ik lang niet kunnen werken. Sinds 2,5 jaar gaat het een stuk beter en besloot ik samen met mijn werkcoach op zoek te gaan naar vrijwilligerswerk, om zo rustig te wennen aan werken op vaste tijden.

Waarom bij de Bibliotheek?

De Bibliotheek is een fijne plek om te werken. Al tijdens mijn eerste kennismakingsgesprek kreeg ik het gevoel welkom te zijn. Dat ik epilepsie heb, is voor de Bibliotheek nooit een belemmering geweest om mij aan te nemen. Ik word hier blij van de contacten met mensen; een praatje maken, kinderen helpen en bezoekers wegwijs maken.

Wat betekent dit vrijwilligerswerk voor jou?

Het is twee keer in de week een goede invulling van mijn dag. Ik ga met veel plezier naar de bieb en voel me er helemaal op mijn plek. Voor mij is ook belangrijk dat ik hier kan ontdekken welk werk bij mij past en ik krijg de kansen om nieuwe taken op te pakken.

Wat vind je het leukst aan je vrijwilligerswerk?

Het contact met de mensen. Heerlijk om een praatje te maken met vaste bezoekers bijvoorbeeld. En dat ik elke keer dat ik hier ben, iets nieuws leer: van het inschrijven van nieuwe leden tot tips over boeken.

Meer interviews met vrijwillligers