Onze voorleeskampioen: Laura Schalkwijk

Gepubliceerd op: 22 maart 2022 14:00

Laura Schalkwijk van de Agnesschool in IJsselstein heeft dinsdag 22 maart in Vianen de regionale voorleeswedstrijd gewonnen. Regiokampioen Laura gaat door naar de provinciale finale.

Foto's: Mel Boas, Boasphoto

De Nationale Voorleeswedstrijd is een spannende leesbevorderingscampagne voor leerlingen in groep 7 en 8. Ook in onze regio doen veel scholen mee. Elke school heeft een schoolkampioen gekozen. In februari zijn die online tegen elkaar uitgekomen, in elk van de 3 gemeenten in ons werkgebied. Per gemeente zijn 2 winnaars gekozen.

De regiofinale op 22 maart

De regiofinale werd gehouden in Theater Helsdingen in Vianen. De strijd ging tussen de winnaars van de plaatselijke voorrondes: Fem Huizinga en Hidde van Rooijen uit Houten, Evi Dijkstra en Laura Schalkwijk uit IJsselstein en Noa van Doorn en Zara Verwoerd uit Vijfheerenlanden.

De 6 voorlezers

• Fem Huizinga

De Fontein - Houten

• Evi Dijkstra

De Ark - IJsselstein

• Noa van Doorn

Egbertusschool - Vianen

• Hidde van Rooijen

Van Harte School - Houten

• Zara Verwoerd

Meester Vos - Hagestein

• Laura Schalkwijk

Agnesschool - IJsselstein

De sfeer zat er goed in

De zaal zat vol met de klasgenoten van de zes voorlezers, die spandoeken, posters en bordjes hadden gemaakt om hun kampioen aan te moedigen. Presentator Frank de Kleer (‘t Pakhuis Vianen) praatte alles aan elkaar en leerde de kinderen ook enkele goocheltrucs om hun ouders voor de gek te houden.

De jury

Ingeborg Hokken (directeur, Basisschool Het Avontuur in Hoef en Haag), Harriët Joore-Gerrits (logopediste, SBO De Wenteltrap in IJsselstein) en Lex de Wever (boekrecensent, tv-programma ‘Brommer op Zee’) vormden samen de jury. Zij hadden de moeilijke taak uit de zes voorleeskanjers de winnaar aan te wijzen. Er werd gelet op zaken als uitspraak, verstaanbaarheid en tempo. Ook het contact van de voorlezer met het publiek was belangrijk.

Onze Voorleeskampioen

Uiteindelijk werd Laura Schalkwijk van de Agnesschool uit IJsselstein de regionale kampioen. Zij las voor uit het boek 'Onweer' van Anna Woltz. De jury gaf aan dat de competitie stevig was. Elk van de voorlezers had wel het een of het andere sterke punt, maar Laura stak erboven uit met een combinatie van sterke punten. Zo las zij rustig voor, was goed verstaanbaar, maakte goed oogcontact en wist de spanning van het boek goed op te bouwen. Daarbij was ze ook niet bang om stiltes te laten vallen.

Hoe gaat het verder?

Laura gaat door naar de volgende ronde van de Nationale Voorleeswedstrijd: de provinciale finale op 14 april in het Eemhuis in Amersfoort. Alle provinciale winnaars komen op 25 mei tegen elkaar uit in de landelijke finale in Utrecht.

De Nationale Voorleeswedstrijd

Dit jaar wordt de Nationale Voorleeswedstrijd voor de 29e keer georganiseerd. Alle basisscholen kunnen meedoen.

De Bibliotheek Lek & IJssel organiseert de lokale voorleeswedstrijd in Houten, IJsselstein en Vijfheerenlanden en de regiofinale.

Website Nationale Voorleeswedstrijd