Dit hebben wij in 2018 gedaan

Gepubliceerd op: 11 april 2019 09:21

Bekijk ons jaarverslag over 2018, het staat nu online. Met onze resultaten en cijfers en inspirerende verhalen van bezoekers en vrijwilligers.

Wil je in één oogopslag een beeld krijgen van onze resultaten?

Inspirerende verhalen

Vergeet vooral niet de inspirerende verhalen te lezen! We interviewden deelnemers aan activiteiten, vrijwilligers en regelmatige bezoekers.
Deze mensen hebben ervaren dat we ruimte bieden voor persoonlijke ontwikkeling, informatie en ontspanning. Zo worden inwoners bewust, kritisch en kunnen ze actief meedoen aan de maatschappij.

Samenwerken om ons doel te bereiken

Het idee dat de Bibliotheek alleen over boeken gaat, klopt niet meer. Onze maatschappij zit midden in een digitale transitie. Juist in deze digitale wereld is (begrijpend) leren lezen en schrijven belangrijker dan ooit, want zonder kun je niet deelnemen aan de wereld van nu.

In goede afstemming met onze partners staan we samen sterker. In 2018 kwamen er meer samenwerkingspartners, meer activiteiten, meer deelnemers en meer vrijwilligers. We bouwden verder aan de uitbreiding en versteviging van het Taalhuis-samenwerkingsverband. Ook voor de jeugd van 0-12 jaar, hun ouders en voor de professionals startten we nieuwe programma’s, met name gericht op taalontwikkeling en preventie van laaggeletterdheid.

In onze vestigingen

In Houten is het gebouw van de vestiging Centrum heringericht, het is nu het Huis van Houten. De Bibliotheek is compacter gemaakt en in het nieuwe koffieatelier van Reinaerde kunnen bezoekers genieten van koffie of een lunch.

In IJsselstein is de samenwerking met de gemeente rondom Stadsmarketing bestendigd. Daardoor kan Uit in IJsselstein voortbestaan.

In Vianen is op de 1e verdieping meer ruimte gemaakt voor activiteiten, waaronder het Taalhuis. Volwassenen kunnen daar leren lezen en schrijven en werken aan hun digitale vaardigheden.