Let op: tijdens Goede Vrijdag (29 maart) sluiten onze vestigingen om 17:00 uur, op Tweede Paasdag (maandag 1 april) zijn alle vestigingen gesloten.

Toneellezen

Gepubliceerd op: 30 augustus 2022 09:15

Toneellezen of theaterlezen is een aanpak voor kinderen die lezen niet makkelijk vinden. De overzichtslijst is uitgebreid met nieuwe boeken om toneellezen te oefenen.

Wat is toneellezen?

Bij toneellezen of theaterlezen leren kinderen (7-12 jaar) hoe ze beter en vloeiender kunnen lezen. Toneellezen is een samenleesvorm waarbij kinderen om de beurt hardop lezen uit een boek.

Hoe werkt het?

Twee lezers (of meer) nemen de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium. Er zijn geen decors, kostuums en rekwisieten, kinderen gebruiken alleen het boek en hun stem. Ze leren de teksten niet uit hun hoofd, maar blijven lezen.

Leesplezier

Toneellezen bevordert het leesplezier en het lezen met intonatie. Door positieve ervaringen hiermee leren de kinderen dat lezen ook leuk kan zijn!

Download direct de Leeslijst Toneellezen [pdf]